Utdelningar 2018


Mitt mål med aktieinvestering är att bygga en passiv inkomst i form av utdelningar, att i framtiden kunna leva helt eller i alla fall delvis på avkastningen från de aktier jag köper idag. 
Det totala värdet på portföljen är egentligen sekundärt, även om jag inte ska sticka under stol med att det är en fantastisk känsla att se hur kapitalet växer och få stämpel på att det lönar sig att kämpa, oavsett vad målet är i livet.
Speciellt kul ska det bli den dagen portföljen passerar en miljon så klart, det är ju den magiska gränsen för oss alla. 

Nu har sista bolaget i portföljen lämnat rapport om utdelning och inför 2018 är det bara goda nyheter. Samtliga bolag utom Skanska (som bibehåller) höjer utdelningen, mumma kardemumma!!! 

Castellum höjer från 5 kronor till 5,30 kronor uppdelat på två utdelningar. 

Handelsbanken höjer från 5 kronor till 5,50 kronor med en bonusutdelning på 2 kronor, totalt 7,50 kronor per aktie. 

Industrivärden höjer med 50 öre från 5 kronor till 5,50 kronor.

Skanska behåller förra årets utdelning på 8,25 kronor per aktie. 

Sandvik höjer med hela 75 öre per aktie från 2,75 kronor till 3,50 kronor. 

SEB höjer från 5,50 kronor till 5,75 kronor per aktie. 

Latour höjer med 25 öre från 2 kronor till 2,25 kronor per aktie. 

Detta innebär för mig en höjning med hela 3183 kronor per år (265,25 kr/månaden) i nettoutdelning utan att köpa en enda ny aktie. 
Det fantastiska med detta är att snöbollen rullar på och för varje år som går kommer jag att öka antalet aktier i portföljen och således öka mina framtida utdelningar. 
Visst kan det komma år då utdelningarna sänks, men på lång sikt så går min pensionsutbetalning precis som börsen... upp! 
Det tar tid och tålamod, men jag lägger en sten i taget och till slut har jag en mur. 

Trevlig helg alla börshajar! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar