New York, sparkvot och fonder.

Höga pengar... 

Så var det slut på Augusti för denna gången. En ny löning har landat på kontot, jag har varit ute och rest igen och som varje månad har jag avsatt en procentsats av min inkomst till mitt framtida friare liv. 

Först och främst har jag varit i New York, det var första gången för mig på amerikansk mark och jag måste säga att jag älskade det. Vilken stad!!! 
Vanligtvis brukar jag hålla mig borta från stora städer när jag är ute och reser men blir man "tvungen" att åka dit med jobbet så ska man väl inte klaga? 
Det blev en kortare visit på bara några dagar men jag tycker att jag hann med en hel del. Det första jag gjorde var att åka hissen upp till Top of the Rock på Rockefeller Plaza och kolla in utsikten. Vi strosade igenom hela staden på Broadway, över Brooklyn Bridge och som hobbyinvesterare blev det naturligtvis ett obligatoriskt besök på Wall Street. 
För den som har aktier i Starbucks kan jag meddela att jag gick förbi säkert hundra av deras caféer, det låg en i varje gathörn, och det var fullt med folk och långa köer. 
Längst upp på 4times square lyser H&M´s röda annons över hela staden, jag orkade inte titta in i någon av deras butiker men är fortfarande nyfiken på hur det ska gå med bolaget. Kommer H&M att överleva och fortsätta vara svenskarnas utdelningsfavorit eller är den sagan över? Den som lever får se...
Jag längtar redan tillbaka till den här staden, ett mäktigt besök som gav mersmak!




Som vanligt när jag får lön så är det första jag gör att avsätta pengar till sparande. För den som är ny på bloggen så håller jag just nu på att målspara till insatsen för köp av en lägenhet och kan därför inte lägga några pengar på aktier. Det är tråkigt, men det är frivilligt och bara att gilla läget. 
Känslan av att vilja bygga vidare på min aktieportfölj gör dock att det kliar svårt i köpfingret. Men jag har som mål att spara ihop till 225,000 kronor innan våren 2019 som då skall täcka 15% av en bostadsrätt på 1,5 miljoner. Ska jag ha en chans att spara dessa pengar så får jag helt enkelt avstå aktiehandel under en tid. Man kan tydligen inte både äta kakan och ha den kvar. 

Sparkvoten denna månad uppgår till 42% av nettolönen. Det blev totalt 9393 kronor varav 3727 kronor går till att fylla på min "just in case-buffert" och resten (5666 kronor) går till lägenheten. Dessa 15% som en dag ska bli kontantinsats till en bostadsrätt sparar jag i Spiltans Räntefond Sverige
Efter detta köp står kontantinsatsmätaren134810 sparade kronor av de 225000 som jag behöver. Det är bara att bita ihop och kämpa vidare. 

Under tiden som jag gör annat så tickar min aktieportfölj på ganska fint, äntligen har det börjat röra på sig och det verkar som mina tidigare aktieköp nu börjar ge sin frukt. Utan att ha tillfört en enda ny krona de sista månaderna tuffar det på och portföljen väger i skrivande stund 466814 kronor. 




En av mina målsättningar för året var att aktieportföljen skulle komma över 500.000 kronor, jag måste säga att jag tvekat på om detta skulle lyckas, men nu ser jag ändå lite ljus i slutet av tunneln. Det är fyra månader kvar på aktieåret 2018 och allting är fortfarande möjligt. 

Trevlig kväll alla börshajar!!! 

2 kommentarer:

  1. Tja
    En fråga. Hur gör du vid börsuppgång? säljer du av visst innehav och köper vid dippar igen eller säljer du aldrig utan bara köper mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare!
      Jag gör inget speciellt vid börsuppgång, jag försöker inte tajma marknaden, det får andra hålla på med. Jag köper aktier varje månad och behåller dom. Ibland köper jag dyrt, ibland köper jag billigt.
      Jag säljer inte heller på grund av börsnedgångar utan köper i stället mer och får då fler aktier för pengarna;)

      Tack för besök och kommentar.

      Mvh / K

      Radera