Nya inköp och nya mål uppnådda.


Det är redan sjunde oktober och jag är försenad med min Q3-rapport. 
(Tur för mig att jag är en anonym småsparare och att ingen bryr sig;)

Jag börjar med att påstå att det roligaste med aktieinvesteringar är att se hur det sakta växer och den fantastiska känslan när man når upp till ett nytt utsatt mål. 
Undrar om det inte är detta som gör att man orkar fortsätta gneta på med sina surt förvärvade slantar? Att nå upp till nya mål och få bekräftat att det man håller på med och lägger mycket av sin fritid på, verkligen ger resultat. 

I början av januari skrev jag inlägget målsättningar 2018, en lista över några lagomt blygsamma mål att uppnå under börsåret. 
Det är nu mindre än tre månader kvar tills vi stänger kiosken inför nyår och jag är ett steg från att uppnå alla sju punkter på listan. Det känns väldigt motiverande. 


Snart i mål: 

Punkt nummer sex på listan lyder; "dubbla mitt innehav i Castellum, i nuläget har jag 198 aktier").
I fredags landade överföringen av pengarna som denna månad avsattes till aktier på mitt Avanza-konto och mycket lägligt hade Castellum backat en hel del under veckan. Detta på grund av att SEB sänkte sina rekommendationer för flera fastighetsbolag, typiskt en sån sak som jag skriver upp på min lista över saker som jag inte bryr mig ett skit om. 
Jag klippte till på 56 stycken aktier i Castellum för 155,90 kronor stycket, ett bra köp på både kort och lång sikt. Så det så:)
Med detta uppgår mitt innehav i bolaget till 403 aktier och ännu ett mål för året är uppfyllt. Grattis portföljen! 
Mitt GAV i Castellum ligger nu på 130 kronor, min yield på 4,1% och bolaget utgör nu 13% av det totala portföljvärdet. 

Fonder:

Utöver aktiehandeln gick 3363 kronor till sparandet av handpenning till lägenheten och dessa pengar lades som vanligt i Spiltan räntefond Sverige där jag nu har uppnått 138282 kronor. 
Det motsvarar 61% av målsumman.

Sparkvot: 

Månadens sparkvot borde ha blivit årets högsta hittills då jag fick en extra bra lön denna månad, men så blev det dock inte. Jag kunde naturligtvis ha dragit åt tumskruvarna lite hårdare och maxat mitt lägenhetsspar men valde i stället att bygga på "just in case-budgeten" och resekontot lite samt betala sex månaders träningskort i förskott och på så sätt få en fin rabatt. 
Det var ju heller inte meningen att jag skulle köpa några aktier förrän min handpenning är i land, men jag kunde bara inte hålla mig från att köpa. 
Har man satt upp mål för året så har man, och det ska man hålla. 
Totalt sparat av denna löning blev 13298 kronor, det ger en sparkvot på 43%. 

Q3:

Det är ett kvartal kvar på börsåret 2018 och det ser ganska bra ut tycker jag. 
Förutom att jag nästan uppnått alla mål för året har mina aktier jobbat på ganska bra, från att ha legat och hovrat kring 400.000 väldigt länge är portföljen nu uppe i 466020 kronor. Vi närmar oss det slutgiltiga målet för 2018 att kliva över en halv miljon i aktier. 

Totalt under året har det kommit in 18114 kronor i nettoutdelning som har återinvesterats och med en liten utdelning kvar i november (Investor) har jag redan klått mina förväntningar för utdelning med över 3000 kronor. 

Månadslönen från aktieutdelningarna ökar från 1524 till 1548 kronor netto. 
Det ger en timlön på 2,12 kronor med bibehållna utdelningar. 

Sedan i Juni har jag ökat lägenhetsfonden med 34000 kronor.

Den ackumulerade utdelningen ligger på 48587 kronor.

Jag är fortfarande 100% skuldfri. 

För att avrunda: 

Vore det inte för att jag skriver ned allt detta på bloggen, som egentligen är min dagbok, så skulle jag aldrig kunna hålla reda på mina framsteg. Mest troligt skulle detta leda till låg motivation och kanske till och med att vika av från stigen jag har gett mig in på. 
Jag har nog inte tänkt på detta förrän nu i detta ögonblick som jag skriver detta, men bloggandet har blivit en otroligt viktig del i mitt sparande. 
Alla små steg och framgångar skrivs ned och är lätta att överskåda, det ger en otrolig energi och motivation att ta nästa steg. Detta hade jag ingen aning om när jag för snart 6 år sedan började blogga på skoj om mina äventyr på börsen. 
Jag rekommenderar starkt läsaren att föra bok över sitt sparande och gärna blogga också, om hen finner nöje i detta. 

Alla resor börjar med ett litet steg. Ta ett i taget och njut av vägen, det är detta du kommer att minnas den dagen du tittar i backspegeln. 

God natt alla börshajar:) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar