Castellum höjer utdelningen till 6,10 kronor!!!



Castellums bokslutskommuniké har just släppts och fantastiska fastighetsbolaget meddelar en föreslagen utdelning om 6,10 kronor per aktie som delas upp i två utbetalningar om 3,05 kronor vardera. Detta är en höjning med hela 15% från 2018, det ligger över förväntningarna. 

Detta är Castellums 21:a utdelningshöjning i rad och vi som är ägare i bolaget sitter bara och väntar på att få fira deras 25:e höjning och därmed intåget i den eminenta klubben "dividend aristocrats" (swedish version). 

Att investera i ett bolag som år efter år höjer sin utdelning är en långt bättre investering på sikt än att köpa ett bolag enbart för att komma åt en hög direktavkastning. För mig innebär denna höjning en ökad utdelning på hela 319 kronor netto per år utan att ha ökat mitt innehav. 

Personligen har jag som mål för året att öka mitt innehav till 500 aktier i Castellum, i nuläget fattas bara 32 stycken aktier för att komma upp i den siffran. Utöver det kommer jag naturligtvis att återinvestera alla utdelningar i bolaget och jag skulle inte bli förvånad om innehavet växer betydligt mer än beräknat under året. 

Vilken bra start på dagen. Nu ska jag iväg (på cykel) och träna och medans jag gör det så kommer bolag som Castellum med flera i min utdelningsportfölj att betala mig en timlön på 2,28 kronor netto. 
Om du skulle bli erbjuden ett jobb med en timlön på 2,28 kronor så skulle du inte ens orka skratta åt skämtet. Men om du skulle bli erbjuden samma summa för att ligga i sängen, äta, träna, hänga med vänner, läsa en bok, vara på semester, resa runt jorden, påta i trädgårdslandet eller sitta och dricka kaffe, året runt 24/7. 
Då är det kanske ganska okej att få betalt, om än så lite som 2,28 kronor per timme;) 
En summa som bara idag har växt utan ansträngning tack vare Castellum:)

Trevlig dag önskas alla börshajar!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar