Jag köper mer Skanska

Bygger allt, överallt! 

Sist jag hade nöjet att köpa Skanska till över 5% direktavkastning var 2013 när jag tog in bolaget i portföljen, nu var det dags att fylla på igen.

Jag köpte 62 aktier för 147,40 kronor styck, och fler ska det bli. I nästa vecka trillar det in mer cash och då kommer jag att slå till igen. Detta köp gav en direktavkastning på fina 5,6% och det resulterar i 435 kronor mer i nettoutdelning per år, förutsatt att Skanska minst behåller sina 8,25 kronor under 2019. Årsrapport kommer den 8:e februari. Min totala investering i Skanska har en YOK på 5,3%. Efter dagens köp kostar portföljen 460000 kronor. 

En stabil utdelare som jag ser som en stadig byggpelare i min utdelningsportfölj. Skånska cementgjuteriet har byggt och gjutit sedan 1887 och kommer förmodligen att göra så långt efter min död. Byggsektorn är lite svajig och aktien har sedan senaste toppen 2017 backat en hel del. Idag handlas den hela 80 kronor billigare än för två år sedan, för mig är det ett ypperligt tillfälle att fylla på. Det kommer att vara gött att sitta på dessa aktier när man blir pensionär. Då blir det surfbrädan under solen och vedkaminen i stugan, det bästa av två världar. Under tiden tickar det in pengar från portföljen... 

Ha det bra alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar