Utdelning Castellum och nya inköp


Härliga tider! Igår klirrade det i skattkistan när Castellums andra utdelning för året trillade in på Avanza. Fastighetsbolaget som är nära att krönas till utdelningsaristokrat och som nu har höjt sin utdelning 21 år i rad. Att investera i ett bolag som år efter år höjer sin utdelning är en mycket bättre investering än att köpa ett bolag endast för hög direktavkastning. Castellum delar i år ut 6,10 kronor vid två tillfällen om 3,05 kronor, en höjning med hela 15% från föregående år. Bolaget har vuxit på sig och är nu mitt andra största innehav i portföljen.

Det blev inga jättesummor men utdelningen räckte till 5 stycken nya aktier i Castellum som på en gång fått tillsvidareanställning i portföljen. Fem aktier låter inte mycket för världen, men om vi istället tänker att dessa pengar med en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 8%, blir ungefär 10 200 kronor efter 30 år så låter det betydligt roligare. Säg att du enligt samma exempel köper 5 castellum-aktier i månaden under 30 år, då blir det ungefär 1,5 miljoner!! Det visar att även de små köpen spelar roll och drar sina strån till stacken. Tack ränta på ränta-effekten:) 

Även Investor har fått tillökning, totalt 4 stycken nya aktier har inhandlats och bolaget utgör nu 9% av portföljen. Detta kommer med tiden att bli mitt största innehav. 

Just nu genomgår jag en mindre rolig ekonomisk situation då jag frivilligt lämnat mitt fasta jobb. Efter många år med fast jobb och bra lön har jag nu gått ned till cirka en tredjedel av min vanliga månadsinkomst, det svider. Dock ska sägas att trots att jag tagit steget att byta bana i livet så är mitt stora och långsiktiga fokus alltid friheten och därför sparar jag religiöst varje månad, även om det inte blir lika mycket som förut. Jag kommer att hålla stenhårt på att spara minst 10% av inkomsten varje månad tills jag kommit tillbaka på banan och kan ha en normal sparkvot igen. Målet på sikt är att åter igen leva på hälften av min inkomst och investera resten. 

Jag tycker det är otroligt viktigt för självförtroendet att även i smala tider hålla sig till sin strategi och alltid spara något av inkomsten. Även om det bara handlar om några hundralappar. Något, hur lite det än är, så är det alltid bättre än ingenting. Portföljen jobbar på, det växer inte så att det knakar, men den växer. 

Det här är en tillfällig svacka, snart kommer jag att vara tillbaka på kurvan och förmodligen över den. Livet, precis som börsen är cyklist, det gäller bara att ha tålamod att fortsätta nöta även när det känns tungt. 

Ha en bra dag alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar