Ny rutin


Jag läser alldeles för lite. Jag älskar att läsa böcker men ofta har jag svårt att hitta lugnet och tiden till att sätta mig ned och göra det. Detta trots att hela mitt liv förändrades genom att just läsa böcker. Frågar man Bill Gates eller Warren Buffett om vad som är nyckeln till framgång så är svaret alltid det samma, gör det du älskar och läs många böcker. 

Så nu har jag infört en ny rutin som förhoppningsvis skall ta mig tillbaka till ett mer aktivt läsande. Varje dag ska jag sätta mig ned och läsa i 15 minuter. Minst alltså. Det verkar kanske inte så mycket men på en månad blir det sju och en halv timme läsning. Utslaget på ett år blir det hela nittio timmar. Det räcker till att plöja igenom en hel del böcker. Mycket eller lite, oavsett så är det betydligt mer än vad jag läser i nuläget. 

Förhoppningen med detta är att jag åter skall skapa det där suget efter att läsa som jag hade förut. Jag kommer på detta sätt bli tvungen att aktivt söka efter nya intressanta böcker (det handlar ju naturligtvis inte om att läsa bara för att, utan att läsa sådant som är intressant) och på så vis upptäcka nya spännande vägar. 

Just nu läser jag Steve Jobs biografi, jag gillar biografier om framgångsrika personer, det är intressant att se vad det är som gör att folk blir som dom blir och gör det dom gör. Näste man till rakning är Richard Branson, vill man bli framgångsrik så måste man omringa sig med framgångsrika personer;) 

Det här blir lite av ett projekt i minimalismens anda då ett ökat läsande kommer att ta tid från dataskärmen eller telefonen. Digital minimalism som är lika viktig som den materiella. Det ska bli intressant att se hur det går, om ett år eller så får jag uppdatera och se hur många böcker jag verkligen läst. 

Utdrag ur boken om Jobs, sidan 91. 
"Om Wayne hade behållit sin tioprocentiga andel i bolaget hade den mot slutet av 2010 varit värd cirka 2,6 miljarder dollar. Vid den tidpunkten bodde han i stället ensam i ett litet hus i Pahrump, Nevada, spelade på enarmade banditer och levde på socialbidrag. Han ångrar ingenting, påstår han. Jag gjorde det som var bäst för mig just då."

Ha en bra dag alla börshajar.  

2 kommentarer:

  1. Hur gick det, läste du idag? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Över förväntningarna faktiskt. Har läst i över en timme idag.
      Hoppas det håller i sig:)

      /K

      Radera