Jag köper Ratos






Idag var det dags för mitt första inköp av aktier på mitt nya aktie & fond-konto hos Avanza.
Det blev 74 stycken Ratos B för 68 kronor styck.


Jag behöver väl inte säga så mycket om Ratos egentligen, ett av sveriges största investmentbolag, eller så kallat private equity-konglomerat med huvudkontor i Stockholm och Susanna Campbell som VD.
Anledningen till att jag köpte Ratos är nog inte särskilt imponerande för en expert på aktier, men eftersom jag inte är det så håller det för mej.

Jag är fortfarande väldigt grön på detta med aktier och har ännu inte lärt mej hur man genomför en ordentlig analys av ett bolag, jag har börjat att titta på årsredovisningar och hoppas att jag med tiden kommer att bli bättre på detta.
Jag ville trots min okunskap börja så smått med att handla några mindre poster i bolag som jag förhoppningsvis kommer att följa under en lång tid, och efter mycket funderande fram och tillbaka, en del råd från en och annan aktiebloggare och egen läsning så tyckte jag att ett investmentbolag kunde vara ett bra sätt att ta sej så smått in på marknaden.

Ratos, liksom Investor och Industrivärden med flera, har en lång historia som framgångsrikt investmentbolag och har under många många år givit fina utdelningar till sina aktieägare, jag litar på att dom kommer att fortsätta göra det.

Min idé är att så smått köpa in mej i flera av dessa investmentbolag och med det bilda en grund till en framtida utdelningsportfölj medans jag lär mej mer om aktier och bolagsanalyser, det kommer alldeles säkert att bli en fin investering med tiden.

I köpläget har Ratos en direktavkastning på 4,45 % vilket jag tycker är skapligt.
Förslagen utdelning 3 sek/aktie beräknas landa den 25:e april.

Som sagt, mina investeringskriterier är nog rent barnsliga, men så ligger det till för närvarande, tror inte att jag gör bort mej helt genom att köpa andelar i ett av sveriges största investmentbolag, det blir nog bra med tiden.

Det känns kul att äntligen ta steget att börja bygga upp min egen aktieportfölj, vi får väl se hur den kommer att se ut i framtiden.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar