Fonder eller Investmentbolag?


Jag har ganska nyligt påbörjat sparande i fonder.
Förutom till aktier och ränta avsätter jag 10% av lönen till ett fondkonto som sedan delas lika mellan tre olika fonder med tanken att ha en lagom spridning på kapitalet mellan räntesparande, fonder och aktier.
Idag dök det dock upp en tanke i huvudet...

Kan jag inte lika gärna investera dessa fondpengar i en portfölj med investmentbolag???

Visserligen har de fonder jag valt inte höga avgifter, men i långa loppet blir det ju ändå en del pengar till förvaltarna.
Säg att jag väljer att investera dessa 10% i till exempel Industrivärden, Investor, Ratos, Kinnevik och Lundbergs i stället?
Visst är väl förvaltningskostnaden för ett investmentbolag lägre än avgiften för en fond?
I ett investmentbolag handlar man ju dessutom ofta med substansrabatt!

Investmentbolag är ju professionella investerare som investerar i andra bolag för att skapa mervärde för sej själva och sina aktieägare, varför ska jag då betala ytterligare en förvaltare i ledet genom att köpa fonder?

Ju mer jag tänker på det så blir jag mer och mer övertygad om att det där med fonder inte är så bra.
En del i räntesparande vill jag fortfarande ha kvar då cash alltid är bra att ha, men dessa fonder då?

Någon som har mer erfarenhet, tycker du att det är bättre att spara i fonder eller investmentbolag, ska jag behålla spridandet av sparpengarna eller satsa bara på aktier, och i så fall varför? Andra förslag på investmentbolag kanske?
Hur gör du?

Trevlig helg och semester!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar