Att betala högt courtage

I samband med att jag köpte mina första amerikanska aktier häromdagen så tog jag mej en funderare kring det här med att betala courtage.
Efter vad jag har kunnat läsa mej till på olika bloggar och i diverse forum så anses det väldigt viktigt att hålla ner courtaget då det kommer att äta upp mycket av förtjänsten om man betalar för mycket vid varje köp.
De flesta rekommenderar att man ska spara ihop en större summa och sedan handla för att på så sätt inte betala för höga avgifter.
Att betala 1 % eller mer för ett köp anses idag dyrt!
När jag handlar svenska aktier så har jag som mini-kund hos Avanza bara 7 sek i courtage och det gör att jag betalar 0,14% vid köp för 5000 kronor. 


Vid köp av amerikanska aktier så ligger minicourtaget på 13,95 $ som motsvarar cirka 90 sek i dagsläget och det gör att avgiften för handel med 5000 kronor (min månadsbudget för aktiehandel) uppstiger till 1,8% av summan.

Eftersom jag alltid fått höra att det är så viktigt med courtaget vid aktiehandel så hade jag bestämt att jag skulle handla för minst 10000 sek när jag ska in på amerikanska börsen och på så sätt betala 0,9% i avgift.

Men så tog jag mej som sagt en funderare...
Det kan ju hända att jag hittar ett bra tillfälle att handla mer Coca-cola nästa månad till exempel, ska jag då inte göra det bara för att courtaget äter upp så mycket av vinsten? 
Vad är egentligen 90 kronor? Spelar det verkligen så fruktansvärt stor roll att man betalar lite mer i courtage???

Hur är det med att göra av med pengar på onödiga saker då?
Är inte det den riktiga boven i spelet?
Att bränna pengar på att gå ut varje helg, att shoppa hejdlöst en massa skräp som man inte behöver, att betala en massa onödiga avgifter för lån, betala ränta på Visa-kortet, avgifter till banker och andra institut, mobiltelefonen etc, bara för att man inte orkar ta tag i saken... är inte det mycket värre än att betala lite högre courtage vid en aktiehandel? 

Jag tänker så här:
Jag super inte på helgerna, shoppar inte onödiga saker och håller stenhård koll på alla avgifter och räkningar jag betalar. När jag handlar aktier så finns det ju i alla fall en potential chans att jag kommer att tjäna pengar på det, slösa har ingen potential alls, förutom mer slösande.
Så vad spelar det för roll om jag nästa månad betalar 1% eller 2% i courtage?
Hur många lägger inte flera hundra i månaden på att röka och sedan "sparar" på att betala lågt courtage?

Jag kommer nu att handla till lite högre avgifter så länge jag inte har tillräckligt kapital för att köpa stort, tycker det är bra investerade procent.

Som dom brukar sjunga på julafton; vad gör det om hundra år när allting kommer kring!!!

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag kan hålla med dig. Man kan ju mäta allt i alternativkostnader. Hittar du exakt rätt köptillfälle vinner du ju tillbaka din extra courtage-avgift snabbt, men köper du KO för 1000 + 90 kronor (9%) i courtage löpande har man likt förbannat betalat 9% i courtage när man väl köpt för 10 0000 i 10 klumpsummor. Att ta igen dessa 9 % kan dra ut på tiden.. men är man värdeinvesterare är tiden din vän

    SvaraRadera
  2. Visst är det så!
    Det var nog mer en funderare som jag ville anteckna.
    I mitt fall handlar det just nu om att köpa för 5000 kronor åt gången, inte fullt så hög avgift.
    Det optimala är naturligtvis att göra större inköp, men tills dess får det bli som du säger... tiden är investerarens vän! Om man betalar lite högre courtage men sedan behåller aktierna livet ut så blir det nog en bra investering i slutänden i alla fall.
    Jag kommer naturligtvis att försöka öka min aktiebudget och göra större köp med tiden, återinvesteringar av utdelningar och förhoppningsvis större sparförmåga kommer att göra sin del.

    Hej!

    SvaraRadera