Skuldfridfullt i stugan?



Nytt år, nya projekt och nya önskedrömmar.
Jag börjar med att sätta mig själv vid ett vägskäl och vet inte riktigt åt vilket håll jag ska gå. 

Årets stora projekt är att bygga sommarstuga och det ska bli fantastiskt kul, allt jobb skall utföras av mig själv och familjen, så med undantag för grävmaskin och elektriker så kommer det nog inte att gå ett enda öre till att betala hantverkare, där sparas ofantliga summor.

Saken är den att jag både vill äta kakan och ha den kvar…
Jag skulle nämligen kunna betala i stort sett hela kostnaden för stugan med sparpengar och inte ta något större lån, men då försvinner hela mitt sparande som jag publicerar här på bloggen och jag skulle inte ha någon buffert att handla aktier för mer än mitt månatliga aktiesparande, dock skulle jag vara skuldfri och det gillar jag!

Vänder vi på steken så skulle jag låna hela beloppet för bygget till en extremt låg ränta och ha hela mitt sparande kvar, då även en större summa som jag lagt åt sidan för att kunna slå på stort den dagen mina favoritaktier säljs till reapris.

Ett svårt val för mig som kämpar så för att alltid hålla mig skuldfri, men samtidigt vill jag ju fortsätta troget med sparandet då jag nu är på god väg mot en halv miljon.
Problemet, skall sägas, är helt och hållet skapat av mig själv som vill ha en sommarstuga. Visst kan detta lätt undvikas genom att lägga ner bygget, men i mina budord står det skrivet att jag måste ha en balans i livet och njuta medan jag sparar pengar, blir sparandet till ett fängelse så är det ju ingen mening med det, klart grabben ska bygga stuga alltså!

Tja, det är lite strid mellan spara och slösa just nu… vi får se vem som vinner.


God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar