Boktips för nybörjare och några tusenlappar extra.






















Två böcker som jag tycker varit mycket hjälpsamma i början och som jag fortfarande konsulterar är Björn Wilkes "Aktie och Fondhandboken" och Ingvar Karlsson's "Allt du behöver veta om aktier".

Båda är mycket lättlästa och ger en bra första bild av aktie och fondmarknaden. 
Ingvar Karlssons bok är nog den jag bläddrar i oftast om jag har någon fundering eller inte kommer ihåg hur man räknar ut det ena eller det andra vad det gäller aktier men när det kommer till fonder så tycker jag Björn Wilkes bok är mer hjälpsam. 

Som med allting annat man läser så rekommenderar jag att hälla allt igenom det personliga filtret och ta åt sig det man tycker är bra, men även vara medveten om det man gillar mindre eller helt ogillar. 


Annars så bubblar det på bara bra i portföljen tycker jag, bara idag har den gått upp 2.700 kronor, det är mer än jag handlar för i månaden. 
Nu har ju jag en portfölj som skulle kunna jämföras med en tvååring och det märks redan svängningar i kapitalet, hur kommer det att kännas den dagen portföljen blir tonåring och vi pratar tiotusentals kronor per dag? 
Eller 40-års dagen...hur reagerar man när man har en miljon kronor i väskan och det kanske svänger flera hundratusen? 
Den dagen den sorgen, bara att hålla i hatten och hänga med. 


God natt! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar