Pengamaskinen, uppdatering.


Målet med mitt sparande i aktier är inte helt oväntat, förutom att det är vansinnigt kul, att i framtiden kunna leva på aktieutdelningar. 
Zzzz... varken upphetsande eller originellt, men det är mitt sätt att bygga upp en passiv inkomstkälla. 

Hur mycket behöver man då för att kunna leva på utdelningar?
Tja, det är ju väldigt individuellt, men jag utgår från mina behov i dagsläget och räknar inte med inflation eller andra faktorer som kan komma att spela in. 
Rätt och slätt, hur mycket skulle jag vilja ha ut netto i månaden i aktieutdelningar för att anse att jag är ekonomiskt oberoende i dagsläget? 

Svaret är i runda slängar 20.000 kronor i månaden. 
Med denna passiva inkomst skulle jag flina hela vägen till banken, växelpengar för vissa, en förmögenhet för andra, för mig... tillräckligt! 
Förhoppningsvis också möjligt att uppnå innan pensionsåldern. 

I dagsläget, och om man utgår från 2015 års utdelningar så ligger landet så här: 



Det ger en hittills utdelning på 5839,45 kronor efter skatt. 



Detta utgör totalt 2,4% av mitt mål och en "månadslön" på 486 kronor. 
Okej, det är en bit kvar, men skam den som ger sig. 
Get rich or die trying heter det ju så det är bara att kämpa på. 
Sköldpaddan kryper sakta åt rätt håll...

God natt! 

1 kommentar:

  1. Det är en bra början! Sköldpaddans fart kommer bara öka och öka.. Fortsätt kämpa på.

    SvaraRadera