Missar litet börsras och köper SHB

Kontoret i björkarnas stad


Ny månad, ny löning och nya aktieköp! Förra måndagen var ju en händelserik dag på börsen, en fin korrigering som tog ned många av bolagen på lite mer realistiska nivåer. 
Tyvärr han jag inte med att fynda, rädslan för en större börskrasch var som bortblåst redan dagen efter och börsen var grönare än grannens gräsmatta. 
Jag har hittills inte haft några likvider på Avanzas konto utan låter dom ligga hos en annan aktör, men det får nog bli ändring på det, när dylika nedgångar "dyker upp" vill man ju ha lite till hands att handla för. 

Hur som helst, det är ny månad, ny löning har landat och det vankades nya aktier till pengamaskinen. 
Det blev 40 SHB A till cirka 125 kronor stycket.
Direktavkastningen ligger på 4,6% och med ett P/E på 15 så hamnar det inom ramen för ett nästan perfekt köp. 
Dessa nya aktier bidrager nu med 198,50 kronor i årlig nettoutdelning. 

Portföljen har naturligtvis bantat lite sedan sist med den sista tiden nedgångar, men det är helt och hållet positivt. Just nu ser det ut så här i väskan:

Ratos
500 st
Industrivärden
327 st

Nokia
266 st
SHB
214 st
Skanska
179 st
Sandvik
113 st

Totalt värde i dag är 154.000 och vi jobbar vidare mot en bra avslutning på året. Jag hoppas dock innerligt på vidare nedgångar på börsen och gärna ett ordentligt ras. 

God natt! 

2 kommentarer:

  1. Jag har, precis som du, inte mina likvider på Avanza utan på en annan bank, men jag funderar också på att ha min "krigskassa" lite närmare till hands. Om det uppkommer "börskrascher" vill man ju kunna köpa direkt och inte behöva vänta några dagar. För övrigt riktigt bra inköp av SHB.

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Jag sitter just och tittar på alternativen hos Avanza https://www.avanza.se/rantesparande/sparkonton.html och om man som jag vill ha direkt tillgång till pengarna så är det ingen eller ytterst lite ränta som gäller. Då kanske man får resonera som så i stället att man i utbyte har tillgång till krigskassan och eventuellt fina inköpspriser? Fria uttag och ingen bindningstid är ett måste i detta fall och hos Avanza är det då Sparkonto + Santander med 0,35% ränta. Frågan är bara om man har direkt tillgång till pengarna då de samarbetar med ett annat sparinstitut? Ska kolla det och uppdatera.

    Du har ingen dum portfölj själv du, och en hög % månadsspar.. bra jobbat!

    SvaraRadera