Återinvesterar i tornet


Maj är en härlig månad, utdelningarna duggar tätt och likaså aktieköpen. 
I slutet på förra veckan delade både Investor och Latour ut en slant som naturligtvis återinvesterades omgående. 
Då jag bara har 10 stycken aktier i Investor ännu så räckte inte utdelningen ens till en hel ny aktie, så i stället investerades båda bolagens utdelning i Latour. 
Det blev 8 stycken nya aktier i bolaget á 92,85 kronor. Direktavkastningen ligger för detta köpet på 2,4%. Portföljvärdet i skrivande stund är 425098 kronor. 

Vad det gäller utdelningarna är målet för i år redan uppnått med råge, så går det när man återinvesterar i stället för att slösa, att man aldrig lär sig;)
Med det är ännu en av mina målsättningar inför 2018 uppnådd, utdelningarna utgör minst 25% av min årliga aktiebudget. Med andra ord står Mr Market för en fjärdedel av mina aktieköp, det är inte så pjåkigt! 



Den totala ackumulerade utdelningen närmar sig 50,000 kronor och följande diagram visar att det verkligen lönar sig med återinvestering. Utdelningarna ger nya aktier som ger nya utdelningar. 
Till de som säger att "cash is king" säger jag; ränta på ränta är king!!! 



Här på morgonen skrev DI att Latour är den aktie man vill ha med sig till en öde ö. 
"Stockholmsbörsens bästa investmentbolag" och "överavkastningsmaskin" var några av uttrycken som uttalades. På det steg aktien över 7% under förmiddagen för att slutligen landa på +5,3%. 
Jag håller med, Latour är ett mycket bra bolag och har gett en fantastisk avkastning under många år, men bolaget presterar varken bättre eller sämre för att någon nisse uttalar sig i pressen. 

God kväll alla börshajar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar