Låg arbetslöshet på börsen

Allt jag ville ha när jag var liten... 

Solen skiner, det luktar nykokat kaffe och utdelningar. God morgon! 

Sandvik höjde utdelningen i år till 3,50 kronor per aktie och för min del innebar det 461 nya kronor in på kontot här under morgonen. Är det inte bara underbart när det klirrar till och utdelningarna ramlar in? 
Dessa pengar fick nytt jobb på en gång i Latour, (bolaget anställer flitigt på sista tiden). Anledningen till att jag inte återinvesterade dessa pengar i Sandvik är att bolaget redan utgör 6% av portföljvärdet och dessutom äger jag ju Sandvik indirekt via Industrivärden. Det känns lagom för tillfället. 

Det blev i stället 5 stycken aktier i Latour till 92,25 kronor och med det utgör investmentbolaget cirka 8% av min portfölj. Jag kommer även att återinvestera utdelningen i Latour som helt off topic landar på Norges nationaldag, den 17:e Maj. 
Efter dagens lilla köp kostar portföljen 416300 kronor. 

Portföljvärdet står i princip still sedan ett helt år tillbaka, men det spelar ju mindre roll, det viktiga är att utdelningarna ökar i fin takt. 
Världens åttonde underverk, ränta på ränta effekten gör sitt jobb. För varje utdelning som trillar in på kontot ökar antalet aktier och för varje år som går kommer jag en liten bit närmare målet. 
Jag började aktiespara med 10,000 kronor, nu är den ackumulerade utdelningen snart 5 gånger det beloppet, och oavsett om en del bolag höjer eller sänker utdelningarna så kommer denna siffra alltid att stiga. (Förutsatt att inte alla mina bolag slutar betala utdelning vill säga, vilket jag tvivlar starkt på;)

Köp aktier och behåll dem, återinvestera utdelningarna och låt tiden göra jobbet. - "Det är så enkelt att bli miljonär!" som Lennart "aktiestinsen" Israelsson brukade säga. 

Ha en trevlig dag alla börshajar! 

2 kommentarer:

  1. Om portföljvärdet stått still i Svenska pesetas och dessa nu minskat i värde jämfört med EUR/USD/Valutan-din-inköp-sker-i, så har du förlorat pengar. Utdelningarna beskattas dock, vilket gör att du både förlorar pengar och betalar skatt. Ibland är livet inte precis rättvist.

    SvaraRadera
  2. Tjenare!
    Jag gör alla aktieköp i SEK. Däremot varierar EUR/SEK-kursen så det är olika från månad till månad hur många svenska kronor jag får för varje intjänad euro. Just nu står dock kursen till min fördel efter många långa år av starka riksdaler.
    Livet har aldrig varit rättvist och kommer aldrig att bli det heller, jag seglar på framåt oavsett vind;)
    Tack för besök och kommentar!

    SvaraRadera