Julbonus.


Så var det jul igen. För första gången på tretton år firar jag jul hemma i snön med hela familjen samlad under ett och samma tak. Bara det räcker som julklapp. Trots det fick jag även min julbonus precis som varje år kring den 21:a december. Vanligtvis spenderas den på aktier men i år tillfaller den Spiltans räntefond där jag tillfälligt sparar pengar till en lägenhet. 
Efter att ha köpt diverse julklappar, flygbiljetter och annat som hör en julsemester till skickas 10500 nya kronor in i fonden. När köpet går igenom någon gång i mellandagarna borde summan i fonden ligga på cirka 180200 av 225000 kronor. 

Just nu sitter jag med Anders Haskels bok "Bli grymt rik på aktier" som jag länge velat läsa och som jag laddat med i fall det skulle bli någon "egen tid".
Det har inte blivit mycket av den varan så nu sitter jag här mitt i natten och läser lite. Måste tyvärr säga att jag tycker boken är ganska tråkig, vanligtvis brukar jag sluka allt som har med aktiemarknaden att göra, men nu sitter jag mest och gäspar. Hur som helst tar kunskap ingen plats och alltid lär man sig något nytt. 

Alla utdelningar har landat, börsen har i stort sett gjort sitt för i år och det är dags att börja fundera på målen för 2019. Visserligen öppnar börsen i mellandagarna men i jag tror inte det blir många knop. Jag har uppnått de flesta av mina målsättningar för året och ser fram emot nästa.
Årets sista lön landar på kontot den 28:e december och så hoppas jag hinna att göra en ordentlig sammanställning av aktieåret som gått. Sen är det slut för i år, tack för i år. 

God jul på er alla börshajar!

 



4 kommentarer:

  1. God jul även om det är den 25 idag.
    Intressant med lön den 28 december. Hur kommer det sig? Hur stor är bonusen? Eftersom man själv jobbar i en statlig myndighet så är ju bonus något helt frånvarande.

    Mvh
    Kanjagblirik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det samma, god jul!
      Jag jobbar för ett privat bolag och dom väljer att betala ut lönen den 28:e.
      Vad det gäller bonusen så betalas den ut två ggr per år, en strax för jul och en gång kring midsommar, så man kan säga att det är som en interimsutdelning:)
      Det brukar snitta på ungefär en halv månadslön per utbetalning.
      Ska kolla in din blogg närmare när juldammet lägger sig.

      Tack för kommentar och fortsatt god jul.

      Mvh / K

      Radera
  2. God fortsättning! Härlig med bonus! Vi brukar få den på vårkanten, typ april/ maj, det tar tydligen flera månader att räkna ihop föregående års resultat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det samma! Jo, det är inte så dumt med lite extra lön då och då.
      Det fungerar förmodligen på samma sätt på mitt företag också med resultaträkning.

      Gott nytt år och tack för kommentar.

      Mvh / K

      Radera