Sparkvot februari 2019



Det är ny månad, en ny löning har landat på kontot och som vanligt sparar jag större delen för att investera i en friare framtid. I förra veckan nådde jag en viktig milstolpe när min lilla aktieportfölj passerade en halv miljon. Nu är siktet inställt på en miljon då jag bevisat för mig själv att ihärdigt gnetande och sparande till slut ger resultat. Visserligen är inte mitt mål själva värdet på portföljen utan att bygga en stabil utdelningsportfölj som på lång sikt kommer att ge mig mer frihet. Dock tycker jag ändå att vissa större milstolpar är värda att fira och även om utdelning är mitt huvudsakliga mål så ska jag inte sticka under stol med att det är förbannat roligt att se hur 10 000 kronor förvandlats till 500 000:) 

Det har varit en bra månad jobbmässigt, många resor och traktamenten som driver upp lönen. Av nettolönen har 22 515 kronor sparats och det ger en sparkvot på hela 71%.
Målet för helåret är att försöka hålla sparkvoten över 50% och under årets två första månader har detta klarats med god marginal, vi får väl se hur det ser ut vid årsbokslutet. Detta gör jag som ett litet experiment för att se om jag kan leva på halva min nettoinkomst, ett mål som jag sedan skulle vilja hålla långsiktigt. De månader jag får bättre lön och/eller har mindre utgifter försöker jag maxa sparandet för att fortare uppnå vissa ekonomiska mål. Jag inser dock att det i längden knappast är varken möjligt eller kanske ens realistiskt att hålla en sparkvot på kring 70% av lönen, men just nu är jag enormt taggad att uppnå nya resultat och det gäller att passa på medan det bjuds:)  

Vad räknar jag in i sparkvoten? 

Vi kan säga att alla pengar som investeras och ger någon typ av avkastning som bidrar till min friare framtid räknas in i sparkvoten. Det vill i huvudsak säga mina aktier som utgör själva grunden av min passiva inkomst, fonder som jag kommer att använda till att köpa en lägenhet/hus och min buffertPengar som sparas tillfälligt, till exempel till resor, nöjen eller kortsiktiga köp räknar jag inte med då dessa inte bidrar med någon avkastning och ändå skall spenderas inom en kortare framtid. 

Med detta är det dags för en binge kaffe i solen, ha en trevlig och solig söndag alla börshajar:) 

2 kommentarer:

  1. Imponerande sparkvot! Jag själv lyckades komma up i 61% vilket jag är mycket nöjd med. Dock var det pga större skatteåterbäring som kom in på kontot och därmed absolut inte hållbart.

    Njut av kaffet (och solen)!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon!
      Ja, som sagt, vissa månader är bättre än andra och jag passar på att spara hårt. Men att hålla en sparkvot på 70% året runt skulle vara ganska hard core.
      Dina 61% är inte fy skam, långt över hälften av lönen. Tänk om alla levde så?
      Bra jobbat:)

      /K

      Radera