Det rullar på...


Jag har ett långsiktigt mål. En dag skall jag leva helt eller i alla fall delvis på utdelningarna från min aktieportfölj. Inget datum är utsatt för detta men tids nog kommer detta att fastställas. 

Sedan har jag ett viktigt delmål att uppnå, det är att ta portföljen över 1 miljon. Det är inte speciellt mycket för pengarna i sig då den egentliga målsättningen är utdelningen, men att starta på skuldsatt slösare och jobba sig upp till en miljon i aktier är utan tvekan en stadig milstolpe. Jag ska bara bevisa för mig själv att det går, öppna lite skumpa och sen gneta vidare. 

Ett mindre delmål som ligger närmare till hands är 600 000. Nu är jag snart där, trots att jag gått från heltidsanställd med hyggligt bra lön till student på gamla dagar så har jag gett mig fan på att fortsätta nöta på mot nya höjder. Det är fantastiskt vad man kan åstadkomma när man verkligen vill något. Det går inte fort, men det går åt rätt håll och med stadiga steg närmar vi oss nästa platå. 

Denna månad har endast två små inköp gjorts, 4 stycken Investor och 7 stycken SKF. Uppdaterad portfölj finns här. Mycket fina bolag båda två (tycker jag) som jag kommer att fortsätta fylla på med jämna mellanrum. Jag vet att det är många som tycker att det känns fjantigt att köpa så få aktier åt gången. Det verkar som inget händer och det känns som man aldrig kommer någonstans. Sanningen är en helt annan tycker jag. 

Varje liten aktie gör en enorm skillnad för ett långsiktigt sparande. Om man till exempel hade köpt bara en enda aktie i Apple vid deras IPO 1980 så hade den då kostat 22 dollar. Idag, 39 år senare är den aktien värd cirka 10 000 USD, (cirkus 97 000 SEK) inräknat återinvesterade utdelningar. Är man långsiktig i sitt sparande så kan även de minsta inköpen ge en otrolig boost till portföljen, så underskatta inte the power of a single share:) 

Ha en bra dag och en trevlig helg alla börshajar. 

2 kommentarer:

  1. Fantastisk resa.
    Kul att följa och hoppas du når din dröm!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?
      Jag önskar dig det samma. Jag tycker att jag har hittat ett recept som fungerar för mig. Finner jag bara tålamodet att gneta på i vått och torrt så kommer jag att nå min dröm så småningom.
      Önskar dig lycka till med dina mål också. Kör hårt så ses vi bland miljonerna:)

      /K

      Radera