Vad är affiliate marketing?


Affiliatemarknadsföring, eller affiliatelänkar, är kort och gott ett samarbete mellan en hemsida eller blogg och en annonsör av en produkt inom e-handeln. Det går ut på att leda trafik av besökare från en hemsida till de annonserande företagen och om denna förmedling sedan leder till en försäljning så betalar annonsören ut provision till sin affiliate (blogg eller hemsida). Detta gör det möjligt för både privatpersoner eller företag att tjäna pengar på sin sida. Detta sker naturligtvis utan extra kostnad för den som klickar på länken eller annonsen. Det är det annonserande företaget som står för kostnaderna.

Affiliatenätverket är själva länken mellan oss affiliates och annonsörerna. Nätverket erbjuder en plattform som kopplar samman affiliates och annonsörer och står för annonslänkar, banners (bildannonser), support, spårning och betalning till affiliates. Så här fungerar det:
  • En affiliate (till exempel den här bloggen) länkar till en annonsör.
  • Besökaren klickar på länken och förs vidare till respektive hemsida. 
  • Besökaren köper en produkt eller tjänst. 
  • Nätverket spårar köpet som leder tillbaka till sin affiliate. 
  • Provision betalas ut till den affiliate som länkat.
Vem kan bli affiliate? I praktiken kan alla personer eller företag som har en webbsida eller blogg bli en affiliate. De vanligaste typerna av affiliates är hemsidor, bloggar, sociala medier, jämförelsesidor, shoppingsidor, cashback & loyalty-portaler, email-marknadsföring, rabattkoder och content-sajter. 

Vilka regler gäller för information om affiliatelänkar? När man som affiliate använder sig av länkar till olika företag som kan leda till försäljning och medförande provision måsta man ta hänsyn till vissa regler och lagar för annonsering. Enkelt förklarat har man som affiliate skyldighet att informera läsaren om de länkar man har på sin sida är annonslänkar. Beroende på vilken typ av länk eller text man använder sig av så ska något av nedanstående alternativ framgå: 
  • I ett inlägg där en eller flera delar innehåller affiliatelänkar ska inlägget märkas längst upp med "inlägget innehåller annonslänkar till X företag". 
  • För inlägg som är helt dedikerade till en specifik annonsör/annonsörer så ska inlägget märkas högst upp med "Inlägget är reklam för x och innehåller annonslänkar".
  • Alternativt ska det märkas med "Betalt samarbete med X företag" om man får betalt av ett företag för att skriva ett specifikt inlägg.
Hur gör jag själv på den här bloggen? När jag skriver ett inlägg som innehåller affiliatelänkar så annonserar jag detta i början på inlägget och som en extra information skriver jag ut ordet "(affiliate)" direkt efter länken. Utöver det har jag alltid en stående sida dit jag hänvisar för information om affiliatelänkar. Jag länkar ofta till företag som jag själv använder, till exempel Avanza där jag har har hela mitt aktieinnehav, då kan det se ut så här:

- Öppna ett konto hos Avanza bank. (affiliate) 

Vill du bli affiliate? Om du driver en egen blogg eller hemsida och vill tjäna pengar genom affiliatemarknadsföring så börjar du med att ansöka till ett affiliatenätverk. Här är exempel på några olika nätverk där du kan ansöka:

Ett annat sätt är att annonsera med hjälp av Google Adsense. Det är Googles egen plattform för affiliatemarknadsföring där AdSense automatiskt matchar annonser med din webbplats baserat på ditt innehåll och dina besökare. Exempel på det kan vara bildannonser som du ser på bloggar och hemsidor. 

För mig personligen så har aldrig annonsering eller provision varit anledningen eller drivet bakom bloggen. Däremot rekommenderar jag gärna produkter och tjänster som jag själv redan använder och tycker är bra. Kan jag få en slant tillbaka för det så tycker jag det är okej. Hoppas informationen kommer till nytta. 

Trevlig söndag alla börshajar. 

2 kommentarer:

  1. Trevlig söndag själv!

    har aktivt valt bort allt med affiliates då jag inte vill att någon annan mer än jag själv styr vad bloggen ska innehålla. Vill jag pausa bloggen kan jag göra det utan att några samarbetspartners blir sura för det. Vill jag skriva en massa negativt om något företag kan jag göra det utan att oroa mig för samarbetet. Sen tror jag mig se att här i Sverige betalar företagen trots allt ganska lite pengar för samarbeten. KTM är en blogg som har vuxit sig ganska stor och är inte buskablyg med alla samarbeten och affiliates, och får trots det endast ut ca 10000 kr i månaden. En annan blogg som är amerikansk RB40 som i mitt tycke är betydligt mindre intressant, drar in ca 50000 kr i månaden (siffror från 2019) på affiliates. Ganska stor skillnad. Då kanske det hade varit lönt att samarbeta med t.ex. Avanza, Nordea eller Bynk. Men visst, då sitter man i greppet och är inte speciellt "fri"... då man gissningsvis förväntas göra en hel del för dessa summor. Dock, RB40 skriver lite slumpmässiga blogginlägg om ditten och datten, främst om familj och matlagning, och hans samarbetspartners fortsätter pynta ut stålar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!
      Ja, i sådant fall är det ju helt klart bättre att inte ha några samarbeten. Själv har jag aldrig känt någon press på det sättet, men då länkar jag ju nästan uteslutande till företag som jag själv använder och tycker är bra också.
      Skulle jag dra in 10 lax i månaden på bloggen så skulle jag leva på det på heltid ha ha. För min del har det aldrig varit annat än parkeringspengar.
      Tack för tipset om RB40, ska kolla in den.

      Tack för besöket och god avkastning på dig.

      /K

      Radera