Mina första inspirationskällor i bloggvärlden


När jag upptäckte börsen och aktier var det en helt ny värld som öppnades för mig. Jag läste alla böcker jag kunde komma över om sparande och investeringar men den största inspirationskällan som alltid var lättillgänglig var ekonomi-bloggarna. Där fick jag tillgång till tusentals timmar av information och inspiration utan att behöva köpa hem böcker eller gå på biblioteket. 

Idag finns det massvis med begåvade bloggare som skriver om aktier, sparande, ekonomiskt oberoende, FIRE och så vidare. Det finns egentligen ingen ursäkt för den som vill lära sig om investeringar, det kan knappast ha varit lättare någonsin än vad det är idag. Det finns dock tre stycken bloggare som var de största inspirationskällorna för mig när jag började. En skriver fortfarande aktivt, en lite mindre och en har slutat helt. Oavsett så erbjuder alla tre fortfarande tillsammans tusentals timmar av bra inlägg och inspiration för både gröngölingar och mer erfarna. 

Miljonär innan 30. Förmodligen en av Sveriges första bloggare om ekonomisk frihet, en kille som då var 25 år och som bara hade en sak i huvudet, att bli rik. Inte bara rik, utan riktigt rik. Sedan 2006 har denne anonyma bloggare skrivit om sin resa mot miljonerna där planen var att fixa sin första miljon vid 30 års ålder, den tredje vid 35 och sin 10:e miljon vid 40 års ålder. Länk till första inlägget. Från 2006 till 2018 beskriver han sin extrema sparresa på denna blogg där otroligt mycket intressant läsning utlovas, till exempel ger denna typ av frågestunder en bra insikt i hans tankegångar. I December 2017 slutade han på jobbet och blev fri, jag kan bara föreställa mig den känslan efter att ha gnetat på så enträget mot sitt mål. Sedan 2018 bloggar Miljonären på Tradevenue och har även skrivit två böcker om sin resa. Hittar man inte spar-inspiration här så vet jag inte var man ska hitta den. 


40procent 20 år (aka 4020). George Bol skrev mellan 2009 och 2016 bloggen 40procent 20 år om sin strategi där varje 1000 kronor investerade ska generera minst 400 kronor i utdelning om 20 år, med andra ord, 40% direktavkastning på pengarna efter 20 år. Denna blogg är späckad med analyser, dokumentärer, excelblad för utdelningar och mycket mer. Allt med en klar touch av både Benjamin Graham och Warren Buffett. Kolla in sidan för företagsvärdering. Bloggaren är även en av grundarna till Börsdata.se som erbjuder finansiell information, analyser och nyckeltal för mer än 10 000 aktier. Hugg in! 


Lundaluppen. Dagbok från en defensiv värdeinvesterare. Knappast någon som inte känner till denna blogg, en av de största investeringsbloggarna i Sverige som idag fortfarande skriver sporadiskt. För min egen del ska det sägas att det är det mest efterlängtade namnet i mitt bloggflöde, vart tog du vägen Luppen? Som namnet redan avslöjar kommer han från Lund, civilingenjör inom IT-sektorn som driver eget och bloggar anonymt sedan 2010 om sina investeringar. En blogg som för mig alltid har hållit hög nivå och många gånger talar om nyckeltal och värderingsmodeller av aktier som jag ännu inte förstår mig på, här finns information att hämta för den vetgirige. 2014 gjorde han ett försök att packa ihop och sluta blogga men gjorde sedan en efterlängtad comeback precis två år efter stängningen. Kommentarsfältet på bloggen brukar vara fullspäckat och erbjuder mycket intressant och rolig läsning som man inte bör missa. En speciell eloge här till profilen Lars som med jämna mellanrum dyker upp och briljerar med fantastiska kommentarer. Så mycket läsning genom åren. 


Trevlig helg önskas alla börshajar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar