Gratis courtage, Avanzas källskatt och nya inköp

 




Jag är redan genom min strategi där jag köper och behåller aktier redan ganska "snål" med courtage, men kan man dessutom få det gratis i sex månader så smakar det ju ännu bättre. Efter åtta år som trogen kund hos Avanza har jag nu börjat vänstra med Nordnet, därav gratis aktiehandel. Det här är ju knappast någon nyhet men Nordnet har ett välkomsterbjudande för nya kunder där man erbjuder courtageklass "kom igång" med gratis courtage på Stockholmsbörsens large, mid och small-cap i sex månader. Erbjudandet gäller i sex månader, upp till ett totalt sparkapital på Nordnet på 80 000 kronor eller 500 order, det som uppfylls först. 

Den främsta anledningen till att jag öppnar konto hos Nordnet är att jag är besviken på hur Avanza hanterar återbetalningen av utländsk källskatt i KF, men nu fick jag mig ett halvår med gratis courtage på köpet också (för svenska aktier). Enligt Nordnets kundtjänst erbjuder man återbetalning inom två år och 100% av skatten. Se även inlägg om återbetalning av utländsk källskatt hos Nordea. Här följer svar från Avanzas kundtjänst angående källskatten:

"Vi har alltid ambitionen att begära tillbaka och sedan kunna återge 100% av den källskatt som våra kunder betalar. När vi söker tillbaka källskatten så gör vi det hos svenska Skatteverket, de ger sedan avräkning i enlighet med de dubbelbeskattningsavtal som finns i respektive land.

För 2018 (som återbetalas nu i år 2021) har exempelvis det danska Skatteverket mycket längre handläggningstid än förväntat, detta till stor del på grund av att de har haft tidigare fall av bedrägerier. Vilket leder till att vi inte fått tillbaka den överskjutande delen som vi på Avanza Pension själva begärt avräkning för. När utbetalning av den överskjutande delen kommer ske kan vi i dagsläget inte säga, men vi kommer självklart att göra det så snart vi har möjlighet.

Vi begär avräkning för Avanza Pension (KF) som helhet och för alla underliggande kunder. Vi skiljer däremot inte på hur mycket och till vilket land som kunden betalat utländsk källskatt. Det innebär att när vi återfår totalsumman så fördelar vi ut den summan med en lika stor andel av den skatt som kunden belastats med. Det fördelas jämt över alla kunder eftersom vi saknar teknisk och administrativ möjlighet att lösa det på något annat sätt. Men som sagt har vi ambitionen att kunna återge 100% och hoppas detta kommer bli bättre i framtiden. Teoretiskt sett så delas källskatten jämt (procentuellt) på alla kunder oavsett om du har danska innehav eller inte i detta fallet.

Vi har faktiskt haft den frågan uppe på ledningsnivå men i nuläget är inget beslut taget kring att fylla igen summan från egen ficka. För att du ska förstå bakgrunden så handlar det om att vi inte har nedsättning direkt från ex. Danmark samt inte heller har verksamhet i det landet så som exempelvis Nordnet har. Därför har vi en annan skattesituation än dem där.

För Nordea (som hanterar det snabbare än oss) så handlar det i sammanhanget, hos dem, om relativt lite pengar för dem och därför kan de betala ur egen ficka och ligga ute med pengarna (i varje fall i detta lågränteläge). Vi hoppas såklart det ändras även hos oss men vi kommer först och främst kriga för att få tillbaka de pengar vi har rätt till via danska skatteverket (även om skattegången ställer till det tidsmässigt)".

I övrigt är jag jättenöjd med Avanza och har inga planer på att sluta vara kund, men jag ser detta som ett bra tillfälle att prova på Nordnets plattform och så länge det inte blir någon ändring gällande källskatten kommer mina utländska innehav få bo hos Nordnet. Under de kommande sex månaderna kommer jag även att sätta alla nya pengar och utdelningar från Avanza på Nordnetkontot för att utnyttja detta erbjudande till max.

I veckan har jag passat på att öka i Hufvudstaden och Investor. I fastighetsbolaget inhandlades 51 aktier för 120 kronor styck och 8 stycken Investor A inköptes för 627 kronor aktien. Investor utgör nu 9,5% av portföljen och är nu på god väg att bli mitt största innehav som planerat. Hufvudstaden, som fått en del stryk på grund av sänkt utdelning, utgör nu cirka 1,6% av portföljen och ska upp till runt 5%. 

Våren är på ingång, idag har jag tränar ute i t-shirt och lapat sol och kaffe på balkongen. Min första miljon är nära och jag känner inte att jag har något att klaga på i dessa konstiga tider. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 

8 kommentarer:

  1. Aktieinvest erbjuder också courtage fritt upp till 60 000kr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiegrubbel.
      Men vad säger du? Tack för grym feedback, hade ingen aning.

      /K

      Radera
    2. Ibland bidrar jag med vettiga tips ;)

      Radera
    3. På den här bloggen hittills har du bara bidragit med vettiga tips:)

      /K

      Radera
  2. Precis som du har jag min huvudsakliga KF på Nordnet och av samma anledning dessutom. Tycker nog att de borde kunna lösa det smidigare om de varit intresserade på Avanza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.
      Ja, jag är också förvånad över att Avanza inte tagit tag i detta när konkurrenterna gjort det?

      /K

      Radera
  3. Nordeas KF har mycket lägre courtage än Nordnet + Avanza (flera gånger lägre). På grund av detta och mycket snabbare återbetalning av källskatt har jag samlat mina utländska innehav där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det är helt riktigt! Just nu kör jag på Nordnet på grund av deras gratis courtage men efter det kommer även jag att skaffa ett konto hos Nordea. Tack för input och kul att ha dig här:)

      /K

      Radera