Utdelnings-schema i appformat

 


Det näst roligaste för en utdelningsinvesterare, efter att få utdelning, måste ju vara att nörda med utdelningar. Göra diagram och scheman i excel för att se när nästa slant klirrar in på kontot samt drömma om när man kan leva på utdelningarna.

Nu slipper jag sitta och skriva in detta i ett excel-blad tack vare denna fantastiska app som heter Aktieutdelningar. Det enda man behöver göra är att fylla i de bolag man har i sin portfölj och antalet aktier så talar appen om en massa rolig info som:

- Portföljvärde.

- Direktavkastning.

- Vilka månader varje bolag delar ut.

- Hur mycket utdelning du får per år, månad, dag och minut.

- Snitt utdelning per månad. (Älskar denna).

- Portföljfördelning.

- Branschfördelning. 

Allt du lägger in sparas automatiskt i din webbläsare men om du rensar webbläsarens cache så försvinner schemat. Utdelningarna uppdateras i appen vartefter bolagen uppdaterar sina utdelningar så man får gärna trycka på uppdatera när man loggar in för att vara säker på att allt är korrekt.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna!

/K

7 kommentarer:

  1. Kul tips!
    Ska definitivt kolla in appen // Frilans

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, jättetrevligt! Lade genast in min portfölj där för att se hur det funkar. Tyvärr saknades ETF:er samt vissa av mina utländska aktier. Dessutom ser det ut som att den bara visar fastställda utdelningar så någon prognos för hela året framåt blir det ju inte. För mina amerikanska månads- och kvartalsutdelare visas bara den/de närmaste utdelningarna. Så mitt excelblad får hänga med även fortsättningsvis.

    Men jag läste att de håller på att utveckla en ny och förbättrad version så det blir spännande att se vad den kommer att innehålla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alice!
      Det stämmer, jag tror det beror på att amerikanska bolag redovisar sin utdelning löpande under året, vissa bolag gör ju höjningar flera gånger per år, så det är nog därför man inte kan se helårsprognosen.

      Ja, det är tydligen en ny version på gång, det verkar lovande.

      Tack för besök och input.

      /K

      Radera
    2. Fast jag tycker ju att de kunde ha gjort en helårsprognos utifrån nuvarande kända utdelning, dvs anta att den fortsätter oförändrad så länge inget annat är sagt. Så gör jag i mitt excelblad så får jag en prognos framåt och inte bara en sammanställning av vad jag redan fått eller snart ska få. Är man bara tydlig med att det är en prognos baserad på vad som i nuläget är känt så borde det ju inte vara något problem. Hoppas det kommer i den nya versionen. Eller att man kan välja vilken variant man vill se.

      Radera
  3. Vilken bra grej. Härligt att veta vad man tjänar per sekund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej aktiegrubbel!
      Ja, visst är det! Älskar sådana nörderier:)

      /K

      Radera