Skriv under mot tak för ISK och miljonärsskatt.


Jag börjar med att säga att det här är en sparblogg och inte ett politiskt konto, men idag känner jag att jag som småsparare, investerare och vanlig arbetare måste ryta till och säga ifrån. Det handlar så klart om Socialdemokraternas och Magdalena Anderssons förslag om miljonärsskatt och att sätta ett tak för hur stora summor som skall få innehas på ett ISK-konto utan att beskattas extra med 30% kapitalvinstskatt. 

Nordnets sparekonom Frida Bratt har nu startat ett upprop mot detta skatteförslag som sedan skall skickas till finansminister Magdalena Andersson. 

Gränsen för schablonbeskattade innehav i ett ISK föreslås ligga på 3 miljoner kronor eller mer. Samtidigt säger Socialdemokraterna att de inte har för avsikt att "ge sig på vanliga småsparare". Well, låt oss se vad en vanlig småsparare kan åstadkomma med lite tålamod...

Om du som 20-åring börjar spara 1000 kronor i en svensk indexfond är chanserna mer än stora att du kan fira din 57-årsdag med mer än 3 miljoner på kontot. Tusen kronor är en summa som de flesta av oss småsparare kan investera per månad, men det gör oss inte till multimiljonärer. Att vara låginkomsttagare och miljonär är ingen omöjlig ekvation. Detta kan vara en lågavlönad undersköterska, en snickare, en bilmekaniker eller precis vilken vanlig svensk som helst som bara vill dryga ut pensionen. Att straffa detta med extra skatt är fel och rent omoraliskt. 

Enligt Socialdemokraterna vill man minska de ökade klyftorna i samhället mellan rika och låginkomsttagare genom att även införa en ny miljonärsskatt för "de stora förmögenheterna" eftersom hon tycker att "de rikaste ska bidra mer". Hur mycket en stor förmögenhet är specificeras inte och inte heller vilka grupper av individer detta skall innefatta men - "den syftar såklart inte till att drabba vanliga löntagare och vanligt folk" säger Magdalena Andersson. 

Jag är en vanlig arbetare. En låginkomsttagare. Samtidigt är jag miljonär på börsen. Det är jag för att jag prioriterar att spara och investera istället för att konsumera. Det är för att jag varje dag de senaste 10 åren av mitt liv gjort enorma uppoffringar och jobbat hårt för att förändra min ekonomiska situation. 

Jag har en miljon på börsen för att jag har snålat, sparat, lärt mig att investera, läst hundratals böcker om ekonomi, sparande och investeringar och gjort ett aktivt val att spara en stor del av min lön varje månad istället för att skuldsätta mig för prylar. Jag väljer att cykla till jobbet istället för att köra bil, jag tar med matlåda och kaffetermos till jobbet istället för att äta ute. När andra köper prylar köper jag aktier och fonder. Det ska tydligen straffas. 

Speciellt provocerande är det att höra från andra människor som haft samma, eller till och med bättre förutsättningar än jag själv, säga att "de allra rikaste borde betala mer" samtidigt som de gjort ett aktivt val att inte prioritera sin ekonomi. Jag är låginkomstintagare och jag håller ingen annan ansvarig för detta. Det är helt på mitt ansvar och jag har ingen rätt att kräva att någon annan ska bidra mer till välfärdssamhället än jag, oavsett hur mycket man tjänar. Jag säger nej till Socialdemokraternas förslag om miljonärsskatt och tak för ISK, oavsett summa. 

Här kan du skriva under mot detta förslag.

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 

/K

6 kommentarer:

  1. Skrivit under. Tack för länk. Ses bland miljonerna.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slimis!
      Tack! Det gör vi. :)

      /K

      Radera
  2. Tack för att du hjälper till att sprida ordet om denna namninsamling! Jag har skrivit på och jag hoppas det är väldigt många fler som gör detsamma. Nu får det vara nog med beskattning, vi har inte ont om skattepengar, vi har en bristande allokering av det som redan betalas in. Om något borde skatten sänkas och bättre prioriteringar göras men först tar vi denna fight!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihet!
      Jag håller med dig, nu får det vara nog. Tack för att du skrivit på:)

      /K

      Radera
  3. Bra skrivet. Jag har nu "promotat" ditt inlägg och namninsamlingen på min blogg. Hoppas vi kan stoppa förslagen. Sedan skulle jag gärna se att avdragsrätten för IPS-sparande återinförs. Det uppmuntrade till långsiktigt sparande och var tillgängligt för nästan alla. Idag är det endast höginkomsttagare som genom löneväxling har motsvarande möjligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slumpvandraren.
      Stort tack för delningen på din blogg, jag hoppas också att detta stannar i ett förslag.
      Grymt intressant inlägg om aktiedepå också... speciellt då jag har cirka 80% av mina investeringar i just en vanlig depå. Tack för fin input.

      /K

      Radera