Aktiedepå kanske inte är så illa ändå...


Nuförtiden tror jag det är få som öppnar en aktiedepå när man skall börja investera på börsen. Hos Avanza heter det Aktie & fond-konto, det klassiska aktiekontot som mest är känt för sin kapitalvinstskatt på 30%. Sedan ISK tog plats på scenen 2012 har denna kontotyp hamnat i skuggan och frågar man bland de yngre som idag börjar köpa aktier så är man nog närmast galen om man väljer detta konto. 

När jag började investera på börsen 2013 hade alltså både ISK och KF kommit till världen, men på grund av att jag då var bosatt i utlandet så fanns inte möjligheten att öppna något annat konto än en vanlig depå. En kapitalförsäkring var aldrig aktuellt och kommer förmodligen aldrig att bli det i mitt liv. Jag tycker inte om idén att ett försäkringsbolag står som ägare till mina aktier helt enkelt. 

Från 2013 till 2019, då jag flyttade åter till Sverige, köpte jag alla mina aktier i en vanlig aktiedepå. I dagsläget ligger alltså cirka 70% av min portfölj i depå. Som sagt så är detta konto mest känt för sin höga vinstskatt eftersom man måsta betala 30% skatt på all vinst vid försäljning och på utdelningar. Däremot har detta konto en enligt mig underskattad fördel, nämligen att man inte betalar någon skatt för att ha aktierna i sin ägo så länge man inte säljer. Något som passar mig ganska bra då jag aldrig säljer några aktier. Ett annat plus med detta konto är att om man säljer, så kan man kvitta eventuella vinster mot förluster vid deklarationen. 

Ett ISK är naturligtvis på alla sätt och vis enklare och smidigare, bara den lilla detaljen att man slipper deklarera varje enskild affär är värt mycket. Just nu så är det ju också väldigt förmånligt skattemässigt tack vare det låga ränteläget och de lagar som gäller, men kommer det alltid att vara det...? 

Efter Socialdemokraternas sista utspel om att sätta tak för sparande i ISK och beskatta med 30% kapitalvinstskatt summor över 3 miljoner så fick i alla fall jag mig en tankeställare. Hur pass förmånligt kommer det att vara i framtiden att ha sina investeringar på ett konto som år efter år drar en kanske allt högre skatt, oavsett om börsen går upp eller ned. En annan variabel är statslåneräntan, som (tillsammans med politiska beslut) styr hur mycket vi betalar i schablonskatt på våra innehav i ett ISK. Den är ju som bekant extremt låg sedan många år tillbaka, men så har det inte alltid varit. Ta gärna en titt på dessa siffror från 1990.

Vad vill jag säga med detta då? Att alla borde köpa aktier i en vanlig depå? Nej, absolut inte. Jag försöker inte sälja in aktiedepån som bästa alternativ, men däremot tanken på att man inte ska ta något för givet när man investerar. Spelplanen förändras hela tiden i takt med hur världen och det politiska landskapet förändras, det som kan vara en "no brainer" idag kan vara "no brain" imorgon. Jag tycker att de senaste veckornas debatt om höjd skatt på ISK visar tydligt att man aldrig kan veta hur marknaden kommer att se ut i framtiden. 

Sedan jag öppnade mitt ISK har jag fått rekommendationen av många olika oberoende personer att flytta mina innehav från depån till ISK, något som av skatteverket räknas som en försäljning och således utlöser beskattning, eftersom "man ändå kommer att bli tvungen att betala den skatten längre fram i livet". Nja, det beror på. Kapitalvinstskatten dras vid försäljning med vinst och på utdelningar. Så länge man inte säljer sina aktier så finns ingen vinst att beskatta förutom utdelningen. 

På samma sätt som det är bra att diversifiera sina investeringar genom att inte lägga alla pengar i samma bolag så tycker jag att man kan ta detta ett steg till genom att ha sina pengar hos olika banker och på olika typer av konton. Om jag från början hade haft chansen att öppna ett ISK så hade jag förmodligen gjort det som alla andra, men för oss som av olika anledningar redan har en stor del av investeringarna i depå ser jag det inte som en självklarhet att flytta över dessa till ett ISK. Vem vet vad som blivit av ISK om 10 år? Kanske det har dykt upp en ny och ännu bättre kontotyp under en annan regering? På samma sätt kanske dom får för sig att höja ännu mer kapitalvinstskatten i depå? Vad vet jag... 

Jag behåller alla mina gamla innehav i depå och köper alla nya aktier i ISK, om det är rätt eller fel får tiden utvisa, men jag tror man skall vara försiktig med att ta saker för givet när man investerar på börsen.

God avkastning på er alla vi ses bland miljonerna. 

/K 

4 kommentarer:

  1. På någonstans kring 30 års sikt så blir en depå mer fördelaktig än ISK. Det går fortare om räntan skulle gå upp lite från dagens extremlåga nivåer, eller om politikerna tröttnar på det och skruvar upp skattenivån.

    En annan fördel med depå är möjligheten till schablonbeskattning, även om det också mest är användbart på mycket lång sikt.

    SvaraRadera
  2. En spännande tanke vore ju att sälja hela depån vid pension och samtidigt göra EXIT från skitlandet Sverige.

    Gäller såklart att man lyft ut all pension oxå så det inte finns en krona att tillgå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karatekillen.
      Varför vänta till pension?

      /K

      Radera