Johan Forssells diversifierade portfölj.


Att jag ofta tänker att Investor är den enda aktien man behöver äga är ingen hemlighet. Det går i perioder, ibland tänker jag att jag ska behålla alla mina bolag och köra på som vanligt, ibland tänker jag att jag ska sälja av allt och köpa Investor för hela slanten. Idag är en sådan dag. 

Unga aktiesparare har publicerat denna artikel om Investors VD Johan Forsell där man bland annat kan läsa att Johan sedan han började hamstra aktier i bolaget 1997 nu har hunnit skrapa ihop 370.000 aktier till ett värde av cirka 78 miljoner. Min första tanke är, har Johan en diversifierad portfölj? Nja, såvida han inte har en helvetes massa miljoner i andra bolag och de 78 millarna han har i Investor utgör max 10-15% av portföljen så tror jag inte att hans portfölj är speciellt bred. Man kan nog med lugn säga att Johan gått all in på Investor. 

Detta med all rätt tycker jag. Investorimperiet äger direkt eller indirekt circka 360 olika bolag och dess kapital utgör en tredjedel av Sveriges BNP. Riskabelt att bara äga Investor? Tja, fast om detta bolag går i graven tror jag att vi har betydligt större problem på halsen än våra sparpengar. 

Även om jag ibland tänker att jag ska sälja allt och lägga allt på Investor så kommer den primitiva delen av min hjärna som ska skydda mig från farliga saker förmodligen att göra sitt jobb och förhindra att detta sker. Det mer troliga scenariot är att jag behåller mina stora investmentbolag (Investor, Industrivärden och Latour) och storbankerna tillsammans med några breda indexfonder. Sedan får Investor gärna bli mitt oproportionerligt största innehav. 

Vad tänker du om Investor? 


God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna.
/K 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar