Jag säljer Spiltan aktiefond investmentbolag.


Det är inte ofta jag säljer något på börsen, jag följer min strategi "köp, behåll, återinvestera" i vått och torrt och om jag inte minns fel så är den enda aktie jag någonsin sålt Coca-cola i början på min karriär på börsen. Men här i veckan har jag valt att sälja av hela mitt innehav i Spiltans aktiefond investmentbolag med skaplig vinst för att placera pengarna bättre. Bättre säger jag, det får ju tiden utvisa:)

Spiltan aktiefond investmentbolag innehåller som bekant nästan 30% Investor och på andra plats hamnar Industrivärden med cirka 18%. Med andra ord kan man säga att fondens framgång och avkastning i stort hänger på just dessa två bolag, tar man bort Investor ur ekvationen så blir det nog inte speciellt mycket gjort i den fonden tror jag. 

Istället för att äga dessa bolag via en fond så väljer jag nu att öka på mitt direktägande i investmentbolagen med pengarna från fonden. Investor, Latour och Industrivärden är redan mina tre största aktieinnehav och samtliga avkastar bättre än svenskt index i snitt, år efter år. 

Med det sagt så tycker jag fortfarande att Spiltans fond är ett bra alternativ för den som vill ha en indexfond-liknande fond med en specifik inriktning till en låg kostnad  och med lägre risk. Skulle Investor och Industrivärden mot all förmodan gå under så kommer fonden att fylla upp med andra spelare, men då tror jag samtidigt att vi får större problem på halsen än våra investeringar för då har i stort sett hela Sverige gått åt fanders. 

Jag tar hellre högre risk och med det chansen till bättre avkastning eller risken att förlora mer. Så fort pengarna från Spiltan kommit in på kontot blir det att köpa aktier. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna.
/K 

2 kommentarer:

  1. Vill man ha en indexfond kan man ju köpa just en indexfond tänker jag. Det finns ju dessutom en viss "förvaltningsavgift" dold i investmentbolagen varför själva Spiltan-fonden känns rätt meningslös. Bättre då att köpa aktierna direkt som du skriver. Eller indexfonden.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa.
      Ja, jag har kommit fram till det samma. Jag har duttat in pengar i fonden i många år nu och till slut har det blivit en slant. Den slanten hade förmodligen blivit ännu större om jag redan från början köpt aktier direkt i de två huvudpelarna Investor och Industrivärden istället. Man lever och man lär:)
      Tack för kommentar, vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera