Nytt filter för fonder med utdelning hos Avanza.


För någon månad sedan skrev jag ett inlägg om fyra olika indexfonder som betalar utdelning i cash på kontot. Nu finns det ett enkelt sätt att screena fram denna typ av fonder hos Avanza bank med deras nya filter.

Gå in på fondlistan hos Avanza (reklamlänk) och klicka på "filter" till höger. 



Aktivera filtret "Fonder som ger utdelning i pengar".




Klart! Klickar man dessutom i filtret för "Bara indexfonder" finns det än så länge 10 stycken fonder att välja mellan. Jag hoppas på att det kommer fler. 

God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 
/K 




4 kommentarer:

  1. Funktionen är bra men man faller på mållinjen då man inte redovisar direktavkastningen i listan. Då får man gå in på varje fond för sig för att se detta. Hopplöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Snålgrisen. Tack för tips, knappen för att filtrera fram fonder med utdelning lades till efter att detta skickats som önskemål av bland annat bloggaren Petrusko på finanstwitter. Det är en kanal där man får snabbt svar. Jag ska lägga till en önskan om DA för fonderna. Har du Twitter så gör gärna det samma så är chanserna större. Tack för bra input.
      Vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera
  2. Varför vill du ha fonder med utdelning, då du har fondkonto och måste betala skatt på utdelning? Bättre vore återinvesterande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym. Jag har ISK men eftersom jag är bosatt utomlands så behandlas mina konton som AF-konton så man kan säga att jag har fondkonto. Jag betalar 15% skatt på utdelningar och vinster. Om man ska leva på kapitalet från en fond som inte ger utdelning så måste man sälja av andelar för att på så sätt skapa en egen utdelning, tex 4% per år. Men jag gillar inte det upplägget just eftersom man måste sälja av sina andelar. Jag vill ha mina andelar kvar och få utdelning i cash istället. Det är anledningen till att jag har fonder med utdelning.
      Tack för kommentar. Vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera