Mitt första decennium med Industrivärden.

 


Det här inlägget innehåller reklamlänkar till Avanza.

Investmentbolaget Industrivärden är ett av de första bolagen jag valde att investera i och det ligger fortfarande tryggt i min portfölj. Den 29:e Maj 2013 köpte jag mina första aktier, 43 stycken INDU C för 117,80 kronor styck, efter att ha läst boken om Aktiestinsen och hans rekommendationer att investera i Svensk industri. Det har visat sig bli en bra affär. Elva år senare och med åtskilliga inköp och återinvesteringar i bagaget sitter jag kvar som nöjd aktieägare i bolaget och Industrivärden utgör nu hela 22% av min portfölj med ett värde på 362 000 kronor. Det börjar med en tegelsten och slutar med en mur. Dags att titta på hur bolaget har presterat under den här tiden.

Industrivärden (reklamlänk) är ingen aktieraket, det är en påse med stora svenska industribolag och bank som tuggar på i dom flesta väder. Det är långtråkigt, osexigt och stabilt, precis som jag vill ha det. I år firar Industrivärden 80 år och till exempel klassikern Ericsson har varit med i portföljen sedan starten 1944. Förut ägde jag flera av innehaven separat, Handelsbanken, Sandvik och Skanska, men efter en storstädning i portföljen valde jag att reducera antalet innehav i portföljen och lägga pengarna i Investmentbolaget istället.




Sedan Industrivärdens börsnotering 1945 har A-aktien genererat en totalavkastning om cirka 2 700 000 procent. Det ger en genomsnittlig årlig totalavkastning (CAGR) på 13,79%, en helt okej för en sådan lång tidsperiod skulle jag säga. De senaste 10 åren har Industrivärden levererat en genomsnittlig årlig totalavkastning på 13,83% och för de elva år som jag varit med på resan är den siffran 13,53%. Det är bättre än index även om det inte är någon skräll, och sämre än till exempel mitt största innehav Investor som under samma tidsperiod dammat iväg med hela 20,2% per år i snitt.




Industrivärden är även en stabil utdelare även om det inte är någon aristokrat, sedan 1987 har man delat ut pengar varje år med några få sänkningar på vägen förutom 2020 (räkenskapsåret 2019) då man höll inne utdelningen på grund av effekterna från pandemin. I övrigt klirrar det in pengar stabilt varje år även om direktavkastningen är ganska låg. Här är utdelningarna för de senaste 10 åren: 




Precis som med ovannämnda Investor så ser jag Industrivärden lite som en (något smal) sverigefond med ett gäng stabila pjäser till måttlig risk och med rimlig avkastning. Tillsammans med de två andra investmentbolagen samt en svensk och en amerikansk indexfond sover jag gott om natten även om andelen i portföljen är hög. Jag är glad att jag tog rygg på Aktiestinsen och lade en slant på svensk industri, om den håller om än hälften så länge som den gjort hittills så kommer jag att bli en glad pensionär. 

God avkastning på er, vi ses bland miljonerna. 
/K 

2 kommentarer:

  1. När jag ser det innehavet så är det som att titta på min egen portfölj, Sandvik, Handelsbanken, Volvo, Essity, det är ju mina stora innehav!

    Kanske borde jag ha Industrivärden istället, men jag gillar inte riktigt värderingen på aktierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Daniel.
      Det gör man ju som man vill med det. Jag hade redan en stor stek INDU och valde att smala ned portföljen och stoppa allt i samma innehav, men det behöver ju absolut inte ge bäst avkastning. Enkelt är det i alla fall:)
      God avkastning på dig.
      /K

      Radera