Jag köper Industrivärden



Månadens aktieköp blev 43 Industrivärden C för 117,80 kronor stycket.
Jag handlar fortfarande försiktigt och behåller aktiebudget per månad på 5000 kronor.

Jag har länge tittat på Industrivärden och nu var det dags att slå till.
Inte heller detta inköp bygger på någon djupare analys av företaget, men jag är övertygad om att jag gjort ett bra köp.

Jag har bestämt mej för att långsiktigt investera i Industrivärden för att det är ett företag som jag verkligen tror på.
En mycket fin portfölj av dom största svenska industribolagen och med det blir jag indirekt delägare.

Jag ser verkligen detta som ett företag där jag kommer att investera för alltid, jag köper och behåller Industrivärden! Nästa år fyller företaget 70 år som investmentbolag, det tycker jag är en fin garanti.
Vid inköp ligger direktavkastning på 4,2% och P/E på 4,1.

För mer rutinerade investerare så gissar jag att mina investeringskriterier är barnsligt enkla, men i detta fall tror jag att de flesta håller med om att det är ett bra köp i ett bra bolag.
Priset kan man ju alltid diskutera, jag lade en order i går kväll på 118 sek, 10 öre under last price den dagen, eftersom jag mest gissade på vidare uppgång och tänkte att orden säkert går in.
Det gjorde den absolut, first thing in the morning, och sen trippar börsen ner på rött och Industrivärden tappar circa 1,6% under dagen och stannade på 116,20 kronor. Men vem kunde veta det?

I den här takten så kommer det att ta tid att bygga upp en redig portfölj, under detta första år som aktieägare så ska jag hålla mej till 5000 kronor i månaden med undantag för eventuella inköp av amerikanska aktier där jag vill handla för minst 10000 åt gången då courtaget är betydligt högre.
Men, jag har ingen brådska, och som med allting annat så bygger man upp bra saker under en lång tid, så även här.

Jag säger välkommen in i portföljen Industrivärden och den 29 Maj 2013 ser portföljen ut så här:

  • NOKIA   250 st.
  • RATOS B   74 st.
  • INDUSTRIVÄRDEN C   43 st.
  • SKANSKA   42 st.

                 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar