Att hålla sej till reglerna.

Den här veckan har börsen backat lite och mitt sinne försökte att dra mej med på en åktur.
Jag har bestämt att jag ska handla en gång i månaden för att få ett så jämnt inköpspris som möjligt, summan kan komma att förändras med tiden, men jag håller stumt på denna regel för att inte lockas att göra impulsiva köp.

Som sagt, igår lockades jag dock att göra ett extra inköp då mina Industrivärden gått ner cirka 5 kronor sedan jag handlade, det kunde ju vara ett bra tillfälle att passa på att utöka tänke jag.



Det kunde det ju visserligen vara, men nästa vecka kan samma aktie vara 10 kronor billigare än i dag, eller inte. 
Jag köpte inga fler aktier och håller mej till det jag bestämt.
Hur man än vrider och vänder på det så går det ju inte att veta vad börsen ska göra härnäst, så personligen låter jag bli att spekulera i det.
Jag läser mycket om andra som flyttar pengar in och ut från fonder och aktier och räntespar i hopp om att spara kapital inför nästa stora nedgång, och då passa på att köpa stort.
Kan man det så är det ju naturligtvis en bra strategi, men... är det någon som verkligen lyckats med detta? 
Till och med Warren Buffett sa i en intervju att han inte skulle kunna vinna i det spelet, och han har ju ändå hållit på med aktier i hela sitt liv.


Jag som nybörjare håller mej till att handla månadsvis och på så sätt bygga upp min portfölj sakta men säkert.
Säljer jag inte, så kommer jag naturligtvis att få vara med om en del berg och dal-banor på vägen, nu sitter jag med en portfölj värd 15.000 kronor och i veckan har jag backat cirka 1000 sek, inget med det. 
Men hur känns det om man sitter med 1,5 miljoner? Eller 15 miljoner?
Ja, då antar jag att man svettas lite mer än jag gör.


Hur som helst så var det lustigt att se hur hjärnan reagerar på börsens svängningar. 
Vi får väl se hur länge det tar innan jag börjar tänja på mina egna regler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar