Castellum och ny livssituation.

I slutet på förra veckan kom ännu en överföring in på kontot och som tidigare utlovats blev det att köpa lite mer aktier i Castellum. Jag köpte 18 stycken aktier för 142,65 kronor styck. Efter köpet kostar portföljen 419385 kronor. Målet för året är att dubbla innehavet i bolaget och således komma upp i 400 aktier. 

På livsfronten är det mycket just nu. Jag har precis flyttat till en ny stad, ny lägenhet och ny position inom jobbet. Man kan säga att det är lite kaos just nu. 
Det är en stor omställning som jag ännu inte har full koll på och vi får se vad som väntar. En sak som dock står klart är att jag kommer att kunna öka mitt månadsspar då denna flytt innebär en rejäl löneökning samtidigt som min bostadskostnad sjunker. Detta skulle kunna innebära att jag når mina mål med aktieportföljen ännu snabbare, men här dyker ännu en variabel upp i min nya ekvation... 

Jag har fått erbjudande av en nära släkting att köpa en mycket fin bostadsrätt i centralt läge i min hemstad. Försäljningen skulle göras upp nästa år, privat och till ett fast pris utan budgivning.
Detta är något som jag gått och längtat efter ganska länge så jag hoppas att affären skall gå igenom. 
Dock har jag inte tillräckligt med cash till handpenningen då jag ofta tullat på kassan för att köpa aktier. 

Lägenheten kostar 1,5 mille och då krävs som bekant en handpenning på 15% som i detta fall blir 225,000 kronor. 
Bortsett från mina aktier (som jag absolut inte vill nalla av för ett lägenhetsköp) har jag cirka 110,000 kronor i fonder som jag kan använda till ändamålet. 
Det innebär att jag har ett år på mig att spara ihop 115,000 kronor. Målet borde inte vara omöjligt att uppnå då min nya livssituation förhoppningsvis kommer att öka väsentligt min sparkvot, men eftersom man inte kan både äta kakan och ha den kvar så innebär detta att jag inte kommer att kunna lägga några pengar på aktier tills jag fått ihop slantarna till lägeneheten. 

Egentligen är det väl inte så mycket att fundera på, det är klart att jag vill ha lägeneheten och då får man ju offra annat. Mina aktier har jag ju kvar och jag kommer ju naturligtvis att fortsätta återinvestera utdelningarna. Det innebär dock en paus på ungefär ett år där jag inte kommer att handla speciellt mycket aktier och således kommer det inte att bli speciellt mycket bloggande att tala om. 

Jag måste erkänna att jag tycker det skulle vara jättetråkigt om jag måste sluta med min månatliga akitehandel, om än bara ett år, det är en väldigt kär hobby. Men, så är det väl här i livet. Man kan inte få allt, och jag får väl se fram emot att kunna återgå till reguljära aktieköp efter jag fått min lägenhet. 

Sen är det ju så också, att hela affären kan ju faktiskt gå i stöpet. Helt plötsligt sitter jag kanske med 225000 i aktiebudget i stället:)

Det nalkas många förändringar inom den närmaste tiden. Jag får fundera på hur jag ska göra med sparandet men det lutar väl åt att det blir att hamstra cash en tid framöver... 

God natt alla börshajar. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar