Sparkvot 57% och nya aktieköp



Det är ny månad och en ny löning har landat på kontot. Jag har inte varit särskilt flitig med att bokföra sparkvoten hittills men nu tänkte jag det skulle bli ändring på det. 
Som W.B nämner här ovan så krävs det att tänka annorlunda om man vill bli rik, många av oss sparar det som blivit över (om man överhuvud taget sparar något) efter att man bränt pengar i en månads tid, strax innan det är dags för nästa löning. Om man i stället organiserar sin månadsekonomi genom att FÖRST spara och sedan bränna det som blivit över så blir det en helt annan femma. 

Den här månaden har jag destinerat 57% av min lön till sparande, var av 45% går till aktier och resten till bufferten som varit lite mager på sistone. 
Det betyder att 43% av lönen först skall räcka till mina fasta kostnader och det som blir över går till "spending" som vanligtvis består av mat, kläder, nöjen, elektronisk lyx och resor. 

Vad det gäller aktiehandeln så har jag gjort ett mindre köp här i veckan där jag fyllt på med 16 stycken Latour till 97,75 kronor och 7 stycken Castellum till 143,20 kronor. Portföljen kostar idag 412800 kronor och i vanlig ordning går portföljvärdet ned i jämn takt med mina köp. Den uppdaterade portföljen finner du härTill veckan blir det mer aktier i Castellum.  

God kväll alla börshajar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar