Sparkvot januari 2019


God eftermiddag!!!

Första månaden på det nya året har passerat och det är dags att kika på hur mycket pengar det blev kvar på kontot efter att jag har sparat:) Inför 2019 har jag som mål att hålla sparkvoten över 50% för helåret. Det är ett mål som jag satt upp för att påskynda processen mot friheten samtidigt som det blir en kul grej att testa om jag verkligen kan leva på hälften av min nettoinkomst. Det är första gången som jag på allvar räknar ut och registrerar min sparkvot för hela året, tidigare har jag bara räknat ut den lite löst och ibland skrivit något inlägg om saken. Från och med i år kommer detta alltså att bli rutin och varje månad kommer ett inlägg om hur det utvecklas. Det hjälper mig att hålla motivationen uppe. 

Då ska vi se, det är januari och det är lika bra att gå ut starkt (för att sedan öka;). Denna månad fick jag lite lägre lön eftersom jag hade lång julsemester i december. Det, i kombination med ganska lite jobb överlag innan jul, har dragit ned på inkomsten. Dessutom är januari en sådan där tråkig månad när många utgifter hopar sig. Men sånt är livet, jag har ojämn inkomst och vissa månader är bättre och andra är sämre, inget att deppa över! 
Med det kan jag meddela att jag i januari har lagt undan 13448 kronor av nettolönen till investeringar och registrerar en sparkvot på 53%. Godkänt för årets första månad med andra ord. Tummen upp! 

Det pratas mycket om sparkvot just nu i sociala medier, i ekonominyheter och så även här i bloggvärlden. Häromveckan skrev bloggrannen Kanjagblirik ett inlägg om hur mycket som egentligen är en rimlig sparkvot, ta gärna en titt på det. Här följer mina egna tankar på dagens ämne. 

- Vad är sparkvot och vad är den bra för? 
Sparkvot är helt enkelt hur många procent av din nettolön som gått till sparande. Denna kvot kan också ses som ett mått på hur mycket av din nettolön du behöver för att leva.
Det kan vara ganska skönt att veta om det någon dag tryter. 
En annan bra grej med att registrera din sparkvot är att det motiverar dig att kämpa lite extra för att öka den. 

- Hur mycket ska man ha i sparkvot? 
Vad som är rimligt tycker jag beror helt på vad man har för livsstil, vad man har för mål med sitt sparande och vilka uppoffringar man är beredd att göra. När det kommer till inkomst och sparkvot så är det naturligtvis lättare att ha en hög sparkvot om man har hög inkomst, men hög inkomst är inte nödvändigtvis lika med hög sparkvot. Man kan vara höginkomsttagare och spara 10% av lönen (eller ingenting) och man kan vara låginkomsttagare och spara 70%, allt hänger på utgifter i förhållande till inkomst. Om man lever över sina tillgångar eller precis på gränsen så spelar det liten roll hur mycket man tjänar, det blir inget sparat. Det är därför viktigare att ha låga utgifter i förhållande till sina inkomster än en hög inkomst i sig om man siktar på en hög sparkvot. 
Vanligtvis när man läser böcker eller rekommendationer om sparande så pratar man om en sparkvot på 10%, det verkar vara ganska standard. Här finns det utrymme för mycket olika åsikter, är det tillräckligt med en sparkvot på tio procent av nettolönen eller ska man sikta på högre? Jag skulle börja med att ställa mig följande frågor: 

- Vad vill jag uppnå med mitt sparande? Guldkant på tillvaron när jag blir pensionär? Gå ned på halvtid om några år? Sluta jobba helt? Bo utomlands på vintern? Att ha ett bestämt mål är första steget mot friheten, utan ett bestämt och definierat mål blir det svårt att uppnå resultat. 

- Hur lång sparhorisont har jag? Tidsspannet mellan idag och den dagen du vill börja använda avkastningen på ditt kapital för att leva bestämmer hur mycket du måste spara. Med andra ord spelar din nuvarande ålder och framtidsplaner huvudrollerna här. Det som är så bra är att vi alla är olika och har olika planer och idéer inför framtiden, det spelar ingen roll vad andra menar med ekonomisk frihet så länge du uppnår det du vill:) 

- Vad är jag beredd att uppoffra för att nå målet? Åter igen är det du som bestämmer, vill du uppå friheten så tidigt som möjligt i livet så vet du vad som gäller... dra ned på alla kostnader så mycket du kan och maxa ditt sparande ett X antal hundår för att sedan vara fri. Vill man hellre köpa saker eller andra upplevelser för pengarna så är det lika okej, men då tar det längre tid. Enkel matematik;)

Jag tycker inte att det finns någon norm eller rimlig sparkvot, allt hänger på hur du är som person, dina förutsättningar och vad du vill uppnå. Precis som med det mesta i livet så skulle jag rekommendera att bara jämföra med dig själv, vad som är rätt för dig kan vara fel för någon annan och vice versa.

- Min egen sparutveckling: När jag började spara så hade jag inte en tanke på sparkvoter eller att överhuvudtaget organisera sparandet, det kom med tiden. I första början handlade det mer om att få några pengar kvar på kontot i slutet av månaden att spara, nu lever jag på det som blir över efter sparandet jag vill uppnå. Detta är en process som tar tid, att spara 10% av nettolönen är en jättebra siffra till att börja med. På detta sätt får man in rutinen att spara och dessa pengar blir en bra grund att stå på. Med tiden är det troligt att den siffran ökar desto mer motiverad man blir. Nu siktar jag på att snitta på minst 50% varje månad, men det har tagit många år innan jag tagit mig hit. Som John Wooden uttryckte det; "good things takes time"! 

Hur ser läsarnas sparkvoter ut? Är ni nöjda med nivån? Känns det för mycket, för lite eller alldeles lagom med tanke på er livsstil och vad ni vill uppnå? Lämna gärna en kommentar nedan. 

Ha en fortsatt bra dag alla börshajar:)  

6 kommentarer:

  1. Jag räknar inte ut sparkvot fast jag håller koll på hur mycket jag sparar varje månad och fyller i tabeller och har mig. Tycker det är kul att få det svart på vitt och se mina pengar växa.
    Klurar på ett nytt upplägg för tillfället och när jag är klar hamnar det på bloggen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morning!
      För mig är det som du ser första gången också som jag räknar sparkvot på allvar, gör det mest som en kul grej men jag tror det kommer att motivera mig att hålla sparribban uppe.
      Ja, visst är det kul att nörda med diagram och tabeller? Ha ha! Jag har också olika excelblad där jag fyller i allt, inkomster, utgifter, utdelningar etc.
      Då ser vi fram emot ditt nästa inlägg:)

      Tack för besöket.

      /K

      Radera
  2. Hej!
    Bra inlägg. Självklart är det lättare att ha en hög sparkvot om du får 30 000kr netto kontra 18 000 kr netto per person.

    Alla människor har samma "överlevnadsbehov" frågan är bara på vilken kostnadsnivå man lägger det.

    Jag har mätt sparkvot i ett år. Superkul och för mig hjälper det att hålla motivationen uppe och det är kul att se hur varje hundralapp gör skillnad.

    Tror du kommer motiveras och vilja öka sparande med hjälp av detta. Lycka till och grym sparkvot du har!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
  3. Hej PB?
    Tack, jag hoppas att jag inte tagit mig vatten över huvudet.
    Kul att du gör samma sak. Jag ser det som ett litet experiment, kan jag leva på halva min inkomst? Det ska bli spännande att se.
    Har man ett konkret mål att kämpa för så är det ju så mycket lättare att hålla sig motiverad, nu blir det en utmaning att hålla mig över 50% varje månad som jag verkligen vill klara.
    Skulle jag inte göra det så spelar det ingen roll, men då har jag i alla fall gjort så gott jag kunnat och det ger ju sparandet en boost helt klart.

    Tack för besök och kommentar:)

    /K

    SvaraRadera