95 000 på tre månader


Portföljen:
Igår när jag bokförde utvecklingen för min aktieportfölj fick jag en liten glädjeshock, under årets första kvartal har värdet ökat med hela 95 000 kronor. Det motsvarar hela 18% av det totala portföljvärdet, en otroligt fin utveckling. Av dessa pengar är endast 25 000 kronor nya insättningar som gjorts i form av aktieköp. Det betyder att min portfölj har producerat 70 000 kronor sedan nyår utan att jag lyft ett finger. Det här kallas för ränta på ränta eller snöbollseffekt. Världens 8:e underverk kallades det av Einstein då han menade att det är den starkaste kraften i universum. 

Snöbollen: 
År 2013 öppnade jag konto hos Avanza och köpte mina första aktier. Det året blev det bara några hundralappar i utdelning. Under året sparade jag flitigt varje månad och köpte nya aktier. Året därpå ökade utdelningarna väsentligt, dessa återinvesterades i nya aktier som sedan gav ännu mer utdelning. Snöbollen som dock bara var en liten pärla hade börjat rulla utför backen. Nu växer den stadigt i både hastighet och storlek för varje år som går. Den utveckling jag har haft i portföljen under de senaste tre månaderna är ett klart bevis på utdelningarnas effekt på portföljvärdet. Varje aktie räknas och drar sitt strå till stacken, tänk vilken utväxling detta kommer att ge på 20 - 30 år? 

Utdelning: 
Apropå utdelning klirrade det i kassan idag igen när Handelsbankens utdelning landade på kontot. I år delar inte SHB ut någon extrautdelning men jag fick ändå 5872 kronor netto som återinvesterades omgående. Valet landade åter igen på Investor och 13 stycken A-aktier inhandlades för 431,40 kronor stycket. Direktavkastningen ligger på ganska låga 3% men som jag gärna tar i utbyte mot att öka kvalitetsgraden i portföljen. Åter igen ekar Warren Buffets gamla ordspråk i huvudet; "It is far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price!" 

ATH:
Efter dagens utdelning och nya inköp kostar KPK-portföljen nu hela 524 283 kronor. På 6 år har min lilla aktieportfölj växt från 10 000 kronor till över en halv miljon, det är ny all-time high och vi trampar ihärdigt på mot nya höjder. Det är först nu jag börjar se klara resultat av mina tidigare ansträngningar. Alla dessa dagar jag klivit upp på morgonen och gått till jobbet, varje månad som jag först betalat till mig själv och sedan till andra. Jag gav mig in på aktiemarknaden utan att ha en aning om vad jag gjorde och nu har jag byggt en stadig grund för en utdelningsmaskin som kommer att bidra till min frihet i framtiden. Resan har bara börjat! 

Ha en bra dag alla börshajar:) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar