Investor & ny ATH

Sveriges Regering? 

Det klirrar i kassan och plingar i Avanza-appen, nya utdelningar har landat, härliga tider! 
Idag startade vi dagen med 3442 kronor i nettoutdelning från SEB som återinvesterades omgående i vanlig ordning. Denna gång hamnade inte pengarna direkt i banken utan hos storägaren Investor. Pengarna räckte till 8 stycken a-aktier som inhandlades för 428,40 kronor styck. Direktavkastningen ligger på 3% och aktien handlas med en substansrabbat på dryga 11%. (Anledning till köp i A-aktien är endast det lägre priset) 

SEB handlas idag till en riktigt fin direktavkastning (7,2%) efter förra veckans spekulationer i bankhärvan men jag är redan alldeles för överviktig i banken och behöver jämna ut innehaven i portföljen. Valet föll alltså på Investor, planen är att detta med tiden skall bli ett av / mitt största innehav. Under många år har jag stått på perongen och sett Investortåget passera, jag ville aldrig hoppa på då biljetten alltid verkade för dyr. I stället köpte jag en massa biljetter i andra billigare bolag (till exempel Ratos) som gav högre direktavkastning. Det skulle visa sig bli en dyr historia. Om dessa pengar hade investerats i ett kvalitetsbolag som Investor redan från början hade det gett en ofantligt bättre avkastning idag. Nu är jag sen på bollen men försöker att leva upp till mina löften om att inte upprepa gamla misstag och samtidigt inte vara rädd för att köpa "för dyra aktier". Ett beslut jag hoppas kommer att ge utdelning på sikt. I skrivande stund kostar KPK-portföljen 513 493 kronor och vi kan registrera en ny all-time high! 

För att hålla sig uppdaterad om substansrabatt / premie i de olika investmentbolagen kan jag rekommendera följande sidor: 

ibindex.se

Investmentbolag.net 

Substansrabatt.se

Ha en fortsatt bra dag alla börshajar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar