Declutter. På flera plan


Det drar ihop sig till flytt igen. Denna gång på annan nivå då jag ska ta mitt pick och pack och byta land. Jag har precis sagt upp mig från jobbet och under sommaren flyttar jag tillbaka till Sverige efter tjugo år i utlandet. Det sägs att flytta framkallar lika mycket stress som en skilsmässa, det verkar lite överdrivet men det är ju helt klart ett bra sätt att röra till det i vardagen. 

Själv ser jag det som en ypperlig chans att ytterligare en gång rensa ut och göra mig av med prylar jag inte längre behöver. Jag är inte den som har onödigt mycket saker och sedan jag installerade sexmånadersregeln i mitt liv har mitt bagage blivit betydligt lättare, men på något underligt sätt lyckas alltid några nya saker nästla sig in i hemmet. 

Så nu blir det först att gå igenom hela lägenheten igen och jag tror själv att jag kommer att bli förvånad över hur många saker som kommer att bli nominerade, trots flitiga försöka att strypa konsumtion och leva minimalistiskt. Kläder kommer som vanligt att hamna i den lokala uppsamlingslådan för dom som behöver dessa mer än jag. Prylar kommer att läggas ut på Facebook, ebay och liknande portaler till försäljning och upphämtning. Det kan verka som kaffepengar, men det går faktiskt att göra sig en slant på allt detta "junk" vi samlar på oss i hemmet. Dessa pengar jobbar bättre på aktiemarknaden än i någon garderob eller förrådsutrymme. 

Det är inte bara på det materiella planet det behöver rensas. Sinnet är ett annat utrymme som alltför ofta väller över med olika känslor, information och intryck. En mental storstädning lite nu och då är inte att underskatta. Inför en så stor förändring som jag nu skall genomgå blir det lätt att hjärnan kokar över ibland. Vissa dagar är jag "over the top" och nya idéer bara sprudlar i huvudet. Total lycka över att vara fri och kunna göra precis vad som helst. 

Andra dagar är det lite berg och dalbana och det är lätt att snegla över kanten till en stor avgrund där allt bara är mörkt och kallt. Det är dock bara rädslan som spökar, rädslan för att släppa taget om den trygga vardagen och min fasta inkomst varje månad. Den rädslan skall man inte bry sig för mycket om. Jag väljer att acceptera att jag känner så ibland, men jag vet att jag i botten har tagit ett bra beslut och det här kommer att lyfta mig till nya nivåer på alla möjliga sätt. 

Den absoluta friheten som jag nu har framför mig innebär att jag måste städa även bland mina tankar och idéer. Jag har en dröm jag vill uppfylla men samtidigt har jag ett otroligt vilt och äventyrligt sinne som hela tiden drar i mig åt olika håll. Bara de senaste dagarna har en ström av olika drömmar och idéer susat genom huvudet och det är lätt att det blir lite för mycket. 

Ett återkommande "tänk om jag skulle..."- scenario är att jag efter flytten tar min kära ryggsäck (denna gång färre liter än sist) och bara drar iväg ut i världen i ett år eller två. För många år sedan åkte jag på jorden-runt resa i sex månader och det, tillsammans med att flytta utomlands, är bland det bästa jag gjort i mitt liv. Jag har ju faktiskt ingenting som stoppar mig, jag är helt fri att göra precis vad jag vill. Det är en spännande och lite skrämmande känsla:) 

Att starta eget företag är något jag länge drömt om, det är något jag vet att jag förr eller senare kommer att ägna mig åt. Hela min livsstil drar sig sedan länge mer och mer bort från det inrutade och stela livet som anställd. Inte för att egenföretagare skulle vara att ligga på latsidan, tvärtom är jag medveten om att det kräver mer jobb än något, men det är precis vad jag vill. Jag har aldrig haft för avsikt att uppfylla den "frontade" bilden av en ekonomiskt oberoende som ligger i en hängmatta med en drink i handen hela dagarna. Det är bara bullshit och inget jag är intresserad av. Jag är aktiv och gillar att jobba. Dock vill jag jobba på min egen dröm i stället för någon annans. 

Hjälpa andra är en röd tråd i mina drömmar. Jag har under många år i ett jobb där jag faktiskt varit hookad på känslan av trygghet och en bra lön som kommer in varje månad känt mig väldigt tom inombords. Jag har inte känt att jag gjort någon speciell nytta i samhället. Att producera pengar åt andra uppfyller inte mina krav på nyttighet, detta är en stor anledning till att jag väljer att sluta jobba och påbörja en ny bana i livet. 

Att kunna livnära mig helt eller delvis på alternativa inkomster så som aktieutdelning, jobba via internet och ha flera inkomstkällor är något jag alltid drömt om. Här går det egna företagandet och drömmandet hand i hand, detta är något jag kommer att jobba på tills jag lyckas. 

En annan sak jag börjat snegla på är att rensa i portföljen också. Om det fungerar bra för mig att leva med få prylar i allmänhet, så varför inte föra över detta beteende även till aktiemarknaden? Jag dras mer och mer åt att bara ha investmentbolag i portföljen. Det ger ju trots allt en mycket bra spridning bland massor med fina bolag och jag behöver inte bry mig lika mycket om att hålla koll på varje enskilt företag, det sköter investmentbolaget. Detta kan nog liknas med att investera i en indexfond då många av de svenska investmentbolagen brukar prestera minst lika bra (eller i vissa fall till och med bättre) än index, och dessutom får jag min utdelning som är stor del av min strategi. 

Portföljen, sociala nätverk, prylar, mental städning och utrensning av idéer. Decluttering i allmänhet står nu på agendan kan man säga. 

Ha en fortsatt bra påsk alla börshajar. 

2 kommentarer:

  1. Lite nyfiken på uttalandet om att kanske bara köra på investmentbolag som brukar prestera minst lika bra som index. Varför inte en billig indexfond (finns gratis Sverige och billiga global)? Blir bättre riskspridning. Själv har jag olika indexfonder plus Spiltan investmentbolag Sverige och global.

    De enda aktier jag har är genom arbetsgivaren som jag säljer av det ögonblick jag är tillåten (på tok för hög risk med enskilda aktier för mig, har dom bara pga gratis bonusaktier)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare!
      Som vanligt när det handlar om investeringar så tycker jag det är en smaksak. Visst är indexfonder ett jättebra alternativ för många, allt beror på investeringsprofil och engagemang.

      Jag väljer aktier över fonder först och främst på grund av att jag vill ha utdelning. Det får man inte (med ett fåtal undantag) om man köper fonder. Då blir man tvungen att sälja fondandelar för att få "utdelning", det passar inte mig.

      Med investmentbolag får jag tillräcklig riskspridning och kan kontrollera bättre i vilka bolag jag investerar. Men som sagt, det finns inga rätt eller fel, endast att man ska sova tryggt med sina investeringar. Både Avanza och Spiltan har jättebra indexfonder, absolut! Kolla gärna in FEB´s senaste inlägg om just detta ämne:

      https://efficientbadass.blogspot.com/2019/04/investmentbolag-vs-aktiefonder.html

      Tack för besök och kommentar.

      /K

      Radera