Utdelning Industrivärden 2019

Svensk industri går bra! 

April är för mig utan tvekan årets bästa utdelningsmånad. I dag klirrade det i kassan igen när Industrivärden levererade 5,75 kronor per aktie. Det är en höjning med 4,5% jämfört med föregående år. I mitt fall resulterade detta i 1647 kronor netto som vid börsöppningen omvandlades till 7 stycken nya aktier i bolaget. Just nu handlas C-aktien med en substansrabatt på 7,75% och en direktavkastning på 2,7%. Efter dagens återinvestering kostar KPK-portföljen 538 000 kronor. 

Industrivärden startades 1944 och börsintroducerades året därpå. I år firar man alltså 75 år som investmentbolag. Ta gärna en titt på deras historia som är väldigt intressant. Aktien har funnits i min portfölj sedan 2013 och jag har för avsikt att behålla den livet ut. Jag gillar att investera i investmentbolag då jag får en fin blandning av svensk industri och näringsliv i portföljen. Med tiden kommer större delen av min portfölj utgöras av just investmentbolag. 



Med Industrivärdens avkastningsanalys kan man räkna på total avkastning för aktien sedan 1996. De senaste tjugotre åren har C-aktien gett en årlig vinst på investering på 9,25% vilket är fantastiskt bra. Det ger en total avkastning på hela 2 120%. För mig är det här en aktie att köpa, lägga i byrålådan och sedan återinvestera utdelningarna för alltid. 

Länk till Industrivärden hos Avanza. (affiliatelänk) 

Info om affiliatelänkar hittar du här

Ha en fin eftermiddag alla börshajar. 

/K 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar