Nystart


Det är nu cirka en och en halv månad sedan jag skrev något på bloggen. I juli gjorde jag min sista arbetsdag på det företag där jag jobbat de sista 17 åren och flyttade tillbaka till Sverige efter 20 år i utlandet. Jag sade upp mig för att uppfylla en dröm som jag så länge gått och burit på men inte vågat. 

Att ta detta steg ut i det okända är utan tvekan det svåraste jag gjort på många år. Släppa taget om den bekväma vardagen, en bra månadslön, ett arbete där jag reser jorden runt, ett liv under solen, ekonomisk stabilitet, att känna sig trygg. Ge upp allt detta för att göra slag i en gammal dröm... är jag galen? 

Tja, galen eller bara äventyrlig. Kanske lite av båda. Det enda jag vet är att om man inte trivs med sitt liv och sin nuvarande situation så måste man ta tag i det och våga förändra, hur svårt det än är. När jag tittade mig själv i spegeln på morgonen så visste jag att jag inte ville stå där om 15-20 år och ångra mig och då fanns det bara en väg att gå, och det var förändringens väg framåt. 

Nu tar jag mina första steg i mitt "nya" liv och jobbar hårt med att försöka få i ordning allt det vardagliga. Det är mycket som ska fixas när man flyttar tillbaka till hemlandet efter så många år. Jag har förberett mig mentalt så gott det går och är beredd på att det kommer att bli en tuff period i livet framöver. Men mitt i kaoset av folkbokföring, myndigheter, att leta lägenhet, det svenska klimatet och stressen som hoppet ut i det osäkra innebär så har jag inte tappat siktet på mitt mål. Det ger mig energi att köra på. 

Ekonomiskt kommer detta att innebära ett bakslag, hade jag stannat på mitt trygga jobb med bra lön hade jag nått min första miljon inom cirka två år. Nu kommer jag i stället att under en period få leva mycket snålt, förmodligen inte ha någon sparkvot överhuvudtaget, bränna stora delar av mina f**k off-pengar (men det är just vad de är till för:) och mina aktieköp kommer att bli i stort sett obefintliga. 

Men jag ser det som att jag nu tar ett steg bakåt för att sedan ta två framåt. Omgruppera trupperna, ny strategi och en nystart i livet. Precis som när jag lämnade in avskedsansökan på jobbet så har jag nu en känsla av skräckblandad förtjusning i kroppen och jag vet att jag om några år kommer vara glad att jag tog detta beslut. 

Aktieportföljen verkar klara sig bara bra i min frånvaro, det är det fina med aktier, de jobbar medan jag gör annat. Just nu kan jag inte köpa några nya aktier men njuter istället av att se hur de frön jag planterat fortsätter att växa. Om några år kommer detta bara vara ett litet hack i kurvan... 

“Feed your faith and your fears will starve to death.”

Ha en bra lördag alla börshajar. 

6 kommentarer:

  1. Kul att du följer dina drömmar :) Jag är säker på att det blir bra på sikt. Jag hoppas du kommer trivas bra här i Sverige framöver. Själv tycker jag Sverige är världens bästa land och skulle aldrig kunna tänka mig flytta härifrån. Fortsatt lycka till med dina planer.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slimis.
      Kul att höra, det har du rätt i, Sverige är fantastiskt:) Det har varit ett underbart äventyr men nu planerar jag att fortsätta vara bosatt här. En del av mina framtidsplaner är dock att kunna spendera mycket tid med vänner och familj i utlandet, så det jobbar jag på kontinuerligt.

      Tack det samma, ser att du byggt upp ett fett innehav i SHB. Då är vi två som hoppas på uppgång i banksektorn.

      Vi ses bland miljonerna:)

      / K

      Radera
  2. Svar
    1. Hej PB?
      Ja du, jag är själv nyfiken på vad denna "galenskap" ska leda till:)
      Tack för besöket.

      /K

      Radera
  3. Spännande! Det skulle vara intressant med lite reflektioner på hur du ser att Sverige förändrats under den tid du varit iväg - vad har blivit bättre/sämre i ditt tycke?

    Lycka till med alla praktikaliteter!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon.
      Oj, jag har inte hunnit så långt ännu.
      Har haft fullt upp med med att leta lägenhet, fixa med myndigheter och planera framtiden. Jag får återkomma med det längre fram. Det enda jag kan säga på rak arm som är sämre, är vädret ha ha! Det finns dock mycket som kompenserar.

      Tack för besök och kommentar

      /K

      Radera