Målsättningar 2020


Det är nytt år och det verkar som om Mr Market fortfarande går på nyårsruset, portföljen är upp över 2% under dagen. Själv sitter jag och filar på planerna för det kommande året som jag tror kommer att bli fantastiskt, både på börsen och utanför. 

Det är dags att sätta upp mål för börsåret 2020, jag brukar vanligtvis ha en ganska lång lista med mål men då det kommande året känns lite osäkert angående både jobb och livssituationen över lag så tänker jag att jag hellre ligger lite lågt med planerna. Det betyder dock inte att vi kommer att ligga på latsidan med investeringarna, oavsett situation så ska det gnetas på mot nya höjder. 

Årets målsättningar handlar inte så mycket om siffror utan mer om principer, men självklart så innehåller listan ändå ett nytt delmål för portföljvärdet;)

1: Spara minst 10% av lönen varje månad till aktiehandel och köpa aktier varje månad. (Denna siffra är vad jag anser vara det absolut lägsta man bör spara per månad om man har en plan för förbättra sin ekonomi, vanligtvis brukar jag sträva efter att hålla 50% sparkvot per år men under rådande förhållanden får jag nöja mig med 10%.) 

2: Fortsätta att inte lyssna på pressens "experter" angående aktiehandel. 

3: Fortsätta att bara köpa aktier i bolag som jag är beredd att behålla livet ut. 

4: Återinvestera 100% av alla utdelningar. 

5: Investor skall utgöra 15% av portföljvärdet. 

6: Portföljvärdet skall vara över 700 000 kronor innan nyår. 

Då återstår bara att kämpa vidare mot den första miljonen, det är den som är svårast sägs det. Jag är dock inte ett dugg orolig, jag kommer att klara det utan problem. Har jag tagit mig så här långt så är det bara en tidsfråga innan det inträffar. 

Ha en bra start på det nya börsåret alla börshajar! 



4 kommentarer:

  1. Bra mål uppfyller SMART-kriterierna. Vissa mål går att fuska med, så eliminera allt för enkla utvägar. Sparmålet kan formuleras som "Spara 1/5 av lönen varje månad", som det är nu kan du nå målet genom att spara en(1) krona. Skriv gärna "Nettoförmögenheten ska öka med 700 000 kr", så kan du inte låna bara för att nå det målet. Ha gärna positiva mål - istället för att inte lyssna på pressen, så ska du läsa tre böcker.
    Ha mål som inte är rent finansiella - exempelvis "Kunna springa en mil på 50 minuter" eller "Klara 50 armhävningar".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Redaktionen!
      Tack för bra och konstruktiv feedback, du har helt rätt, årets målsättningar är luddiga.
      Vad det gäller lönen så satte jag inte ut någon konkret % eftersom jag just nu knappt har någon inkomst, men minimum på 10% måste jag ju alltid hålla så det skall korrigeras.
      Jag lånar aldrig pengar till någonting, ännu mindre till investeringar, så på den punkten är jag inte orolig att jag skall fuska ha ha.
      Listan för icke finansiella mål är betydligt längre och mer konkret, faktiskt mycket träningsrelaterat, men det var inget jag valde att publicera här på bloggen.

      Tack för bra input, ska se över listan:)

      /K

      Radera
  2. Även jag försöker få upp Investor i min portfölj, vill att den ska ner till 500 kr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      När jag började med aktier kostade Investor omkring 150 kronor, jag köpte inte för jag tyckte aktien var för dyr, dvs att jag fick för låg direktavkastning för pengarna. I stället köpte jag Ratos som hade en DA på kring 6%, den aktien rasade vidare nedåt och jag förlorade en hel del pengar på denna "investering".
      Hade jag köpt Investor istället för Ratos hade jag fått se mina pengar mer än tredubblas, då hade några kronor hit eller dit på inköpspriset inte spelat speciellt stor roll. Just saying;)

      /K

      Radera