Målsättningar utanför börsen


Detta år ligger jag lite lågt med målsättningarna för börsåret 2020 och väljer att gneta på i stadig takt utan några speciella siffror. Det betyder inte att jag kommer att ligga på latsidan, tvärtom, jag behöver anstränga mig extra mycket för att få portföljen att gå framåt då jag just nu frivilligt står utan fast inkomst. Det känns dock inte som något problem utan bara som en kul utmaning. 

Utanför börsen har jag dock en ganska lång lista med olika mål att uppfylla: 

1: Hälsan är prio nummer ett, alltid. Utan bra hälsa går alla andra planer upp i rök.

 - Cirka 90% av allt jag äter skall komma från växtriket. (I dagsläget 70-80%) Jag äter aldrig kött men däremot lite ägg, fisk och mjölkprodukter. Hemma lagar jag bara vegansk eller vegetarisk kost men när jag äter borta eller ute är jag mindre strikt. Jag vill dra ned ytterligare på det animaliska intaget för att förmodligen någongång i framtiden utesluta det helt från min kost. 

- Träna 6 dagar i veckan som jag gör nu men lägga mer fokus på aktiv återhämtning, stretching och rörelseövningar. Trots att jag redan lägger ganska mycket tid på detta så har jag sista året slackat med stretchingen och det har som vanligt resulterat i mer skador. 

- Börja med Yoga (igen). Jag har varit periodare i många år och trots att jag anser yogan vara en av de bästa medicinerna för både kropp och knopp så har träningen fått ta överhanden och yogan har hamnat i skuggan. Nu ska det bli ändring på det och målet är att gå på minst 2 lektioner i veckan. 

2: Resa är min stora passion i livet. Det är hela anledningen till att jag överhuvudtaget sparar pengar och köper aktier. Att vara fri och att kunna resa obehindrat är målet med mina aktieutdelningar. Eftersom detta är ett mål som är svårt att sätta någon siffra på så är målet för året endast att lägga fokus på att öka resandet. 

3: Flytta till utlandet (igen:) Efter avslutade studier kommer jag att börja söka jobb utomlands och flytta tillbaka till solen. 

4: Läsa minst 6 böcker totalt under året. Jag har försökt med olika experiment för att öka min läsning och samtidigt minska min skärmtid. Det som gått bäst är att läsa (minst) en kvart om dagen som ger totalt 90 timmar per år. 

5: Hänga mer med vänner. Jag anser mig lyckligt lottad som har många vänner på många olika platser i världen men jag har lätt för att snöa in på olika projekt och det sista året har jag känt att jag lagt för lite tid på socialt umgänge. Åter igen, inget man kan sätta en siffra på men jag jag vet ju själv vad som är mycket eller lite. 

6: Positiv energi är nyckeln till all framgång! Jag tycker att jag redan har ett sunt och positivt mindset men det kan definitivt förbättras. I detta ingår en lång lista med handlingar som jag jobbar med för att kontrollera så väl negativa tankar som ångest och liknande mönster. Målet för året är att bli bättre på detta och ha mer kontroll. 

Jag har redan satt igång, det blir upp till bevis på nyårsafton. 

Vad har du för planer för 2020? 

Ha en bra kväll alla börshajar. 

3 kommentarer:

  1. Har samma mål som du gällande kost, och till viss del träning. Yogan är vi också överens om, det är en grym bra form för träning och rörelse, i kombo med andning och sinnesfrid. Hoppas du får till det!

    Må gott!
    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise. Det låter som vi kör ett vinnande koncept för 2020 då:) Ja, jag förstår inte själv varför jag inte lyckats vara konstant med yogan, de perioder jag har yogat så har jag varit på topphumör, har aldrig haft ont någonstans och varit vigare och smidigare än någonsin. Nu ska jag sluta slarva med det. Underbart namn på bloggen, tummen upp på den:)

      /K

      Radera
    2. Tack :-). Hoppas du kommer igång med läsningen också, det är ju bland det bästa som finns! Jag kan plöja böcker i tiotal varje månad...

      Radera