Första lärdomarna av en ekonomisk kris.



Som jag har längtat. Igår när jag satte på telefonen välkomnades jag av ett härligt "klirr" från Avanza (affiliatelänk) som meddelade att utdelningen från Castellum landat på kontot. I dessa tider när många av portföljens bolag drar ned / in helt sin utdelning så får man väl vara glad över det lilla som kommer in. Pengarna återinvesterades naturligtvis i Castellum som på en svajig marknad backat en hel del. 

Utdelningarna glesnar för varje dag som går, bankerna blev rekommenderade av finansinspektionen att stoppa utdelningarna. H&M tar tillbaka sitt förslag och kommer att föreslå indragen utdelning, första gången på fyrtiotre år. Senast meddelar även Investor att man flyttar fram sin årsstämma och kommer att utvärdera sitt tidigare förslag om utdelning. 

Det ser ut att bli ett fattigt år vad det gäller utdelningar vilket tar min första tanke till drömmen om att leva på aktieutdelningar. Nu är jag själv inte ens i närheten av att kunna leva på mina ordinarie utdelningar men det är ju drömmen på lång sikt. Här får man ju onekligen en tankeställare när det är risk att nästan alla portföljens bolag drar in på utbetalningarna. För den som lever på aktieutdelningar i dagens läge gäller det att ha en ordentlig buffert att leva av eller så kanske man måste gå tillbaka till ett jobb för att dryga ut kassan. Arbetsmarknaden kanske inte heller är så jättehet just nu heller. Detta betyder inte att man ska ge upp drömmen om att bli ekonomiskt fri, tvärtom, men här fick man ju en variabel till att ta med i beräkningarna. 

En annan variabel som väldigt oväntat dykt upp är att Spiltan fonder där jag länge varit nöjd kund har blockerat handeln i Spiltan Räntefond Sverige. Där har jag pengarna som skall användas till bostadsköp samlade. Dessa pengar är även min sista utväg och nödbuffert om något skulle gå snett. Innan jag började handla med denna fond tog jag kontakt med fondförvaltaren som meddelade att denna fond skulle vara en säker hamn när finansmarknaden stormar. Jag har sparat i denna fond sedan 2012 och det har för mig varit ett mycket bra alternativ till ett vanligt bankkonto, fram till idag. Nu har jag inga planer på något lägenhetsköp för tillfället, men jag skulle kunna vara i den situationen. På samma sätt skulle jag kunna vara i ekonomisk knipa och behöva använda dessa pengar till att betala mina vardagliga kostnader. Handelsstoppet beror tydligen på att marknaden för företagsobligationer kraschat och spiltan försöker förmodligen att skydda fondens värde så gott det går. 

Jag har än så länge inte något behov av dessa pengar och jag skulle aldrig sälja aktier eller fondandelar om det inte vore absolut nödvändigt. Dock skulle jag ändå vilja ta detta beslut själv. Om jag sitter i ekonomisk knipa så är inte min prioritet att inte förlora pengar i en fond utan att kunna ta ut de pengar som finns kvar. Nu har jag inte den möjligheten eftersom handeln i fonden stoppats. Nu är det som det är och det är bara att gilla läget, men jag har definitivt lärt mig en läxa till nästa gång. Ett bankkonto utan ränta är ett väldigt dåligt förvaringsställe för en buffert, men en handelsstoppad fond är ett ännu sämre alternativ. 

Ha en bra dag alla börshajar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar