Jag köper svenska kvalitetsbolag med fin rabatt


Solen lyser, fåglarna kvittrar och det luktar kaffe i lägenheten. Bra start på dagen. Ännu bättre blir det när man handlar lite aktier och bygger vidare på friheten. Aktieköpen har inte duggat tätt på sistone så det känns extra kul att äntligen få handla lite. 

Jag valde att öka i Investor som just nu handlas till hela 25% rabatt, det händer inte varje dag. Kolla gärna in ibindex för investmentbolagens substansvärde. Dagens köp motsvarade cirka 1,5% av portföljvärdet och Investor utgör nu totalt 11,5% av KPK-portföljen. Värdet på portföljen har sjunkit med cirka 30% under krisen och det återstår att se hur mycket fallhöjd vi har kvar. För min del får det gärna fortsätta nedåt så jag kan handla fler fina bolag till bra pris. 

Här köper jag andelar i många fina kvalitetsbolag som Atlas Copco, ABB, Astra Zeneca, SEB, Ericsson, Epiroc, Nasdaq, Sobi, Saab, Wärtsilä, Electrolux och Husqvarna. Utöver det får jag ta del av de onoterade bolag som Investor äger genom Patricia Industries. Mölnlycke, Permobil, Laborie, Sarnova, BraunAbility, Piab, Vectura, Grand Hotel och 3 Skandinavien. 

Investoraktien har de senaste 33 åren haft en totalavkastning, kursutveckling plus återinvesterade utdelningar, på 7872%. Det ger en årlig genomsnittlig totalavkastning på 14%. 

Sedan 1975 har Investor troget delat ut pengar varje år och sedan 2008 höjt utdelningen varje år. Inför 2020 så har vi hittills fått beskedet att 9 kronor kommer att delas ut nu på våren (utdelningsdag 2020-06-25) och "beroende på hur det allmänna affärsklimatet utvecklas liksom på utdelningsbeslut i portföljföretagen, kommer styrelsen att utvärdera möjligheterna till en andra utdelning senare under året och i så fall kalla till en extrastämma"

Så här gör jag med Investoraktien. Min strategi över lag är att köpa bolag som jag är beredd att behålla livet ut, så är även fallet med Investor. Jag ser det som att jag köper en bra industrifond som erbjuder stabila utdelningar till rabatterat pris. Jag hoppas att kommande generation KPK också kommer att kunna ta del av dessa aktier, med andra ord sträcker sig min investeringshorisont bortom min egen livstid. 

På måndag trillar årets reducerade utdelning från Latour in på kontot, det känns som en bra dag redan nu.

Trevlig helg alla börshajar:) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar