Räd mot onödiga utgifter


Min mamma är en glad pensionerad tant i sina bästa år. Hon har fullt upp med vattengympa, trädgårdspåtande, cykla el-cykel och sina barnbarn. Hela sitt liv har hon jobbat inom vården och hennes pension är inte direkt fet som ni kan förstå. 

I somras fick jag höra att hon fallit i fällan för en telefonförsäljare som prackat på henne en id-stöldsförsäkring för 50 kronor i månaden. Hon var jättenöjd med köpet tills dess att vi upptäckte att hon redan hade ett sådant skydd via hemförsäkringen och ytterligare ett genom att vara nyckelkund hos banken. Tredubbelt skydd mot Id-kapning för en pensionerad låginkomsttagande pensionär kändes lite överdrivet. 

För det första så har jag sagt åt henne att inte prata med telefonförsäljare, glöm inte att om någon ringer och har ett fantastiskt erbjudande så innebär det att erbjudandet är fantastiskt för den som ringer, inte för den som svarar. I och med detta fick jag chans att hjälpa henne att gå igenom hennes utgifter och se om det fanns några slantar att spara, som pensionär med ett förflutet inom landstinget kan varje krona göra skillnad. 

När vi började gräva lite visade det sig att det fanns en hel del deg att spara hos tanten, hon kör ganska standard tror jag. Tar dom abonnemang som erbjuds, jämför inte så mycket och har definitivt inte lust att sitta och leta efter nya och billigare erbjudanden vartefter marknaden förändras. Men det har jag:) 

1: När vi avslöjat Id-stöldsförsäkringen så slog vi två flugor i en smäll och sade upp försäkringen samtidigt som vi passade på att byta bank till henne. Från Swedbanks nyckelkund som kostar 39 kronor i månaden till Skandiabanken som erbjuder motsvarande tjänst för 20 kronor i månaden, plus att hon får första året gratis. En besparing på 468 kronor första året och 228 kronor efter det. Observera att i många fall måste bankbyte göras innan nyår eftersom de flesta banker drar sin årsavgift i en klumpsumma i början på året och den får man inte tillbaka om man byter bank. I det här fallet med Swedbank drar dom 39 kr i månaden och man tjänar på att byta omgående. 

2: Hur mycket har du i telefonräkning mamma? Ingen aning svarade hon. Det visade sig att Telia mjölkade hennes bankkonto på 400 kronor i månaden för ett abonnemang med 12GB surf. Hemma kopplar hon alltid upp sig på wi-fin så totalt hade hon 161 GB ackumulerade på kontot, känns inte som att hon riktigt utnyttjar sina pengar här. Det blev så klart att byta till något billigare. Genom mina affiliatelänkarAdtraction bytte vi till Vimla (affiliate) och eftersom hon är över 55 så fick hon rabatt på abonnemanget. 6 GB surf, fria samtal, fria mess, ingen bindningstid, fri upp eller nedgradering av tariff, 25 kronor i månaden de första två månaderna och sedan 100 kronor i månaden efter det. Det ger en total besparing per år på (400 x 12) - (25 + 25 + 1000) = 3750 kronor. Plus att jag swishade över dom 250 kr som jag fick i provision från affiliatlänken till henne. 

3: Vad har du för elabonnemang? Jag tror dom heter Göta någonting. Det hade hon skrivit på eftersom dom lockat med två matkuponger på totalt 1000 kronor i present. Bindningstiden hade gått ut så det var bara att se sig om efter nytt bolag och vi utnyttjade så klart länkarna igen. Fortum (affiliate) erbjuder 500 kronor i rabatt på elen det första året och dessutom var deras tariff betydligt billigare än den hon hade innan. När vi slog in hennes postnummer på Fortums sida så erbjöd dom en uppskattad månadskostnad på 89 - 42 kr i rabatt det första året, 47 kronor i månaden för en lägenhet med max 2000 kWh / år. Mamma bränner 1050 kWh per år så förbrukningen ligger på cirka hälften av denna summa. Jämfört med de 130 kronor som hon betalade innan till Göta (+ fast avgift till energiverket, men den kommer man aldrig undan i lägenhet) så blev det en total besparing på (130 x 12) - (23,50 x 12) = 1278 kronor första året och 774 kronor efterföljande år. Dessutom fick hon naturligtvis provisionen från affiliatlänken igen:)

Min mamma sparar nu under första året: 
- 460 kronor i bankavgift. 
- 3750 kronor i telefonabonnemang. 
- 1278 kronor i elabonnemang. 

Totalt: 5488 kronor (457 kr / mån) 

Efterföljande år: 
- 228 kronor i bankavgift.
- 3750 kronor i telefonabonnemang.
- 774 kronor i elabonnemang.

Totalt: 4752 kronor ( 396 kr / mån.) 

Nu investerar inte min mamma på börsen och vid det här laget tycker jag hellre att hon ska lägga pengarna på att njuta av livet. Men bara för att understryka hur mycket denna besparing egentligen gör så blir 396 kr i månaden investerat till 8% avkastning med ränta på ränta hela 227 000 kronor på 20 år. Som slutsats kan jag säga att det absolut var värt besväret. För min mamma var det kanske lite bökigt att behöva byta bank men över lag går allt ganska smidigt och när man byter telefon och elbolag så tar dom hand om allt åt en.

Nu är jag på ett mission och ska utplåna alla onödiga utgifter för hela familjen, pappa är näste man till rakning och därefter mina två systrar. Beware!

Ha en bra dag och se över era utgifter alla börshajar, det gör skillnad. 

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tackar CS.
      Jo, jag är sjukt nöjd faktiskt:)
      Tack för besöket.

      /K

      Radera
  2. Härligt!
    Bra att du kan hjälpa din mamma.
    Jag personligen tycker det är ganska kul att leta billigare bredband, mobilabonnemang osv. Synd att inte alla tycker det är roligt.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pb?
      Ja men visst är det? Jag blir triggad av att sitta och leta bättre och billigare abonnemang. Kan sitta i timmar:)

      Tack för besöket
      /K

      Radera
  3. Hej!

    Fantastiskt fint av dig att hjälpa till med ekonomin i de här tiderna. Vi kommer sakna henne som kund och ni ska veta att hon alltid är välkommen tillbaka till Telia! (Kanske med ett mer passande abonnemang) ��

    Simon, Telia Kundservice
    telia-info@telia.se
    www.facebook.com/telia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon.
      Vilken överraskning att se Telia här på bloggen.
      Tack för det, hon är nöjd med er service men när man har pension baserad på låg inkomst så finns det inte mycket utrymme för att gifta sig med något bolag, särskilt inte när det nya abonnemanget är 1/4 av priset. Ni kanske skulle fundera på mer konkurrenskraftiga abonnemang för pensionärer?

      Tack för besök och kommentar.
      /K

      Radera