Uppdatering om gårdagens köp.


Igår lade jag en order på 50 stycken aktier i Investment AB Spiltan på alternativa listan som handlas via Pepins. Handeln är fortfarande öppen och vid detta handelstillfälle bjuder Spiltan på courtaget som vanligtvis är 250 kr. Min order gick igenom för en krona mindre än beräknat och jag fick aktierna för 149 kr styck.

Pepins Group där Spiltans aktie handlas har ansökt till finansinspektionen om att bli en så kallad MTF (Multilateral trading facility. Besked väntas under hösten 2020. Om så sker så kommer Spiltans skattestatus ändras i och med att aktien då blir marknadsnoterad. Det innebär bland annat att man kan äga aktien via en KF eller ISK. Som det är nu kan man bara äga aktien i en vanlig depå (aktie & fond-konto) men som jag ser det finns det ingen anledning att ha aktien i varken ISK eller KF då utdelningen är extremt låg och schablonskatten skulle äta upp del av avkastningen. Det beror ju lite på vad man har för investeringshorisont också men i mitt fall så räknar jag med att bli långvarig ägare i bolaget så mina aktier får ligga kvar på AF-kontot där förvaringen är gratis. 

Substansvärdet för aktien är idag 203 kronor och senast betalda kurs 149 kronor. 

Ha en bra dag alla börshajar. 

2 kommentarer:

  1. Ett bra köp för den långsiktiga portföljen helt klart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Byggpengamaskinen.
      Vi får hoppas det, var dock lite sen på bollen. När jag först började köpa fonder i Spiltan, typ 2013 kanske det var, så minns jag att Spiltan-aktien kostade 600 kr styck och minsta aktiepost var 10 aktier, alltså 6000 kr. Jag hade väl inte dom pengarna eller så tyckte jag det var för dyrt, saken är att jag inte köpte. Aktien hann gå upp över 12 000 kr styck innan dom gjorde en split 100:1, det vill säga att varje aktie delades upp i 100 stycken. Hade jag köpt 10 aktier då så hade jag nu haft 1000 aktier i bolaget. Nu har jag hoppat på tåget, sent men bättre än aldrig, och hoppas på fortsatt fin utveckling.

      Tack för besök och kommentar:)

      /K

      Radera