Återinvesterar utdelningen i Skanska & BNS

 


Utdelningsåret 2020 har ju som bekant inte varit någon höjdare, men vissa små ljusglimtar piggar ändå upp i vardagen. Idag landade utdelningarna från Skanska och Bank of Nova Scotia på kontot och pengarna sattes som vanligt i arbete innan de hunnit se dagens ljus. Vilket ljus förresten? Det här jävla höstmörkret menade jag:)

Skanska meddelade för en tid sedan att de kallade till extra bolagsstämma för att rösta om en reducerad vinstutdelning på grund av Corona. Förslaget meddelade 3,25 kronor per aktie och även om det inte var vad vi hade väntat oss (är något som vi hade väntat oss det här året?) så är det ju helt klart bättre än ingenting.

Årets utdelning räckte till 5 stycken nya aktier och mitt innehav i bolaget uppstiger nu till 520 aktier. Den största delen av dessa aktier inhandlades 2013 när jag bodde utomlands och ligger därför i en vanlig depå där man får pynta 30% i vinstskatt. Numera återinvesteras utdelningarna i ett ISK.

Bank of Nova Scotia, mitt senaste tillskott till utdelningsportföljen. Den kanadensiska banken som delat ut pengar till sina aktieägare varje kvartal sedan 1832, stabilt! Än så länge har jag inte hunnit skrapa ihop tillräckligt många aktier för att en kvartalsutdelning ska räcka till en hel ny aktie i bolaget så idag lade jag till lite extra pengar och ökade innehavet från elva till tolv aktier. 

Året börjar krypa mot sitt slut. Innan jag ger mig in i 2021 så vill jag nog se trailern.

God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 

/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar