Portföljen återhämtad efter Corona

 


Efter ett förhoppningsvis avslutat presidentval i USA och optimistiska nyheter om ett vaccin har dagen bjudit på lite börseuforiPortföljen steg med nära 5% under dagen och är nu tillbaka på samma nivå som den var på innan pandemin slog till. Dagens värsting i min väska var Skanska som steg med nästan 10%, jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. 

För er som brukar läsa den här bloggen och/eller mitt Instagram-konto så vet ni att jag ofta tjatar om att man skall vara långsiktig i sitt investerande på börsen. Det tjatet kommer att fortsätta. Inte för att jag vet bättre än någon annan men för att det bevisligen är det som fungerar för mig. Får jag dessutom uttrycka en gissning så gäller detta även för de flesta vanliga dödliga Svenssons som drömmer om att bli rika på aktier och fonder. 

Att försöka tajma börsens rörelser, köpa på botten och sälja på toppen, verkar det vara få som klarar av. De som påstår sig kunna göra det brukar i långa loppet ha svårt att hålla sig till sin vinnande strategi. Ja, det var en pik. 

År 2008 slog Warren Buffett vad om en miljon dollar med Protégé Partners LLC om att en S&P500 indexfond skulle slå en handplockad portfölj med hedgefonder på 10 år. Nio år senare, innan tiden ens hade löpt ut, skrev Warren´s motståndare från Protégé; "for all intents and purposes, the game is over. I lost."

Min strategi är väldigt enkel, eller simpel if you will. Jag köper aktier i vad jag anser vara stora, svenska bolag med lång historik av stabil ägarbild och vinstdrivande aktivitet. Jag behåller aktierna jag köper och återinvesterar alla utdelningar. Svårare än så behöver det inte vara. 

Mestadels köper jag Investmentbolag. Ett investmentbolag är mitt alternativ till en indexfond. Med fyra svenska investmentbolag i portföljen (Investor, Industrivärden, Latour & Investment AB Spiltan) får jag ta del av över 70 svenska företag. Det ger en fin riskspridning över flera olika branscher och jag behöver inte analysera varje bolag var för sig. Dessa investerare sitter dessutom på mer kunskap om ekonomi och investeringar än jag skulle kunna insupa under flera livstider, jag tror att mina pengar är i goda händer. Här hittar du fördelningen i portföljen.

Åter till tjatet om långsiktighet. Min portfölj backade i våras med cirka 35%, det var den största nedgången jag varit med om hittills sedan jag började investera. Istället för att sälja så har jag suttit lugn i båten och fortsatt att köpa aktier i mina redan befintliga bolag. Sedan gick börsen upp igen, som den alltid gör. Så varför sälja?

Här finns ett väldigt intressant inlägg på Nordnet-bloggen om hur lång tid det tar att få garanterad avkastning på börsen. Det visar sig att det inte har funnit någon 10-årsperiod sedan 1945 med negativ avkastning på Stockholmsbörsen. Under vilken tioårs-period som helst, från andra världskrigets slut fram till idag, har börsen avkastat som sämst 19% och som bäst 1740%. Man behöver alltså inte vara raketforskare för att kunna få en hygglig ränta på sina pengar, om man är beredd att ha lite tålamod. 

Tålamod. Som jag hatade detta ord när jag var liten. Mina föräldrar tjatade jämt om att man skulle ha tålamod och även om jag inte kunde applicera det då så verkar det ha fallit bra ut på mina investeringar. Långsiktighet och tålamod fungerar bra för mig på börsen, det kommer jag att fortsätta med, och jag kommer att fortsätta tjata om det också. 

God avkastning på er allesammans, vi ses bland miljonerna. 

/K 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar