Indexinvestering, ett nytt kapitel


Den första indexfonden såg ljuset 1976 och skapades av John Bogle, grundaren till Vanguard som är ett av världens största fondbolag. Fonden The Vanguard 500 fund som speglar SP500 indexet har idag ett kapital på över 500 miljarder dollar. John lämnade in handduken 2019 men lämnade efter sig ett fantastiskt arv till den vanlige småspararen (och den store också för den delen), indexfonden. Ungefär världens bästa investering.

Jag ska erkänna att jag aldrig riktigt varit något fan av fonder överhuvudtaget, dels på grund av att många har hutlösa avgifter och mest göder fondförvaltaren och dels för att jag alltid varit mer fokuserad på utdelningar. Jag tror det hänger mycket ihop med mitt sätt att vara och tänka, jag gillar att investera långsiktigt och se mig själv som delägare i ett bolag. Utdelningen är då ett sätt att få ta del av företagets vinst utan att behöva göra sig av med andelar, investerar man i en fond så måste man oftast (det finns ett fåtal fonder som ger utdelning) sälja andelar för att kunna nyttja pengarna. Det klingar inte riktigt i mina öron. 

På senaste tiden har jag börjat läsa mer och mer om indexfonder tack vare min granne Fattigafarsan, all credd till honom för att han upplyst om detta synnerligen intressanta ämne, som tipsade mig om Jl Collins, grundaren av hemsidan The simple path to wealth, mer om honom i denna video. En timme sanning på tub! 

Enligt Collins som studerat detta betydligt mer än jag gjort så lyckas endast 1% av världens aktiva fondförvaltare slå index över tid. Där klickade det för mig. Mest på grund av att jag sedan jag började investera alltid har predikat att "courtage är anledningen till köp och sälj-rekommendationer", frukt av att tidigt börjat läsa böcker av Per H Börjesson som beskriver transaktioner som "finansvärldens modersmjölk". 

Anledningen till att endast 1% av aktiva fondförvaltare lyckas slå index över längre perioder är att de försöker vara smartare än marknaden, och det brukar ju som vi vet oftast sluta på samma sätt. En annan fantastisk sak som Collins beskriver i videon är att en indexfond är självrensande. Man behöver inte försöka lista ut vilka som är morgondagens vinnare, det tar fonden hand om själv. Idag är Amazon ett av världens största företag och det är lätt att tro att det alltid kommer att vara så, men vem vet, om 20 år kanske det inte existerar. Som andelsägare i en stor amerikansk indexfond som speglar SP500 behöver man inte bry sitt lilla huvud om detta då företaget automatiskt skulle trilla ur indexet om det slutade att producera pengar. Nästa på kö steppar upp och du är fortfarande ägare i de 500 största amerikanska företagen. Briljant och enkelt. 

Jag har nu huserat på börsen i ganska precis tio år och det har varit en fantastisk resa som i år tog mig till min första miljon. Utan tvekan kommer jag att fortsätta med min långsiktiga strategi i aktier som hittills har gått över förväntan, men parallellt öppnar jag dörren till en ny (ny för mig) värld där enkel indexinvestering kommer in i bilden. Låga avgifter och låg huvudbry i utbyte mot bra avkastning låter som en bra deal för mig. 

God avkastning på er så ses vi bland miljonerna. 

/K

4 kommentarer:

  1. JL Collins är en klok man och har forskning som backar upp hans påståenden. Jag tror själv mig inte om att kunna slå index och som pappa, make, heltidsanställd så har jag inte tid eller lust att lägga energin på aktier. Det är också en risknivå som rimmar illa med mitt lynne. Index it is för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej IGMR!
      Kul att höra att du redan är inne på det spåret, känns som jag är lite sen på bollen, men bättre sent än aldrig:)
      Vore väldigt intressant med en närmare titt i er portfölj, hittade inget på bloggen.
      Tack för input.

      /K

      Radera
  2. Jag går också i samma tankar, lutar mer och mer åt att jag kommer börja köpa några indexfonder och sälja 4% när jag behöver dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Ja, jag kommer att smyga igång med det redan nu denna löning, sedan får vi se hur stor del jag väljer att lägga på index. Jag kommer att behöva en inskolningsperiod på fonder efter flera år med aktier:)

      /K

      Radera