Nu är jag 20% ekonomiskt fri

 


Tre professorer på Trinity University i USA skrev 1998 det som kallas för "the Trinity Study", en ekonomisk tes för hur man skall kunna ta ut pengar från en portfölj på ett sådant sätt att pengarna inte tar slut. Därigenom föddes konceptet 4%-regeln som ofta används i dessa kretsar. En enkel formel för att räkna ut hur mycket kapital du behöver för att kunna sluta arbeta samtidigt som portföljen inte skall sina. 

Enligt 4%-regeln, som precis som allt annat när det kommer till spekulationer om framtiden skall tas med en extra nypa salt då de flesta variabler i uträkningen är mycket ovissa, så behöver du cirka 25 gånger din årsinkomst (eller rättare sagt, framtida årsutgifter) för att kunna sluta arbeta och leva på din portfölj utan att pengarna skall ta slut. 

Som exempel kan vi ta mig själv, som enligt denna 4%-regel nu är 20% ekonomiskt fri. Jag har utifrån min nuvarande livsstil och konsumtionsbehov räknat mig fram till att 20 000 kronor netto per månad skulle vara en tillräcklig inkomst för att jag ska kunna kalla mig själv ekonomiskt fri. För att räkna ut hur mycket kapital jag behöver innan jag kan logga ut från jobbet för alltid multiplicerar jag dessa 20 000 kr med 12 = 240 000 kr / år. Multiplicerat med 25 blir 6 miljoner. 

Den dagen jag når 6 millar i investerat kapital på börsen skall jag alltså i teorin kunna ta ut 4% av pengarna varje år, det vill säga 240 000 kronor per år eller 20 000 kronor i månaden, utan att pengarna skall ta slut. Varför man talar om just 4% är för att enligt studien avkastar börsen (studien är inte gjord med den svenska börsen som exempel) cirka 7% i snitt per år, om man räknar bort inflationen som i studien ligger på cirka 3% per år så lämnar det 4% åt konsumtion. 

Den här veckan har mitt totala investerade kapital på börsen just passerat 1,2 miljoner, det är 20% av de 6 miljoner jag i teorin skulle behöva för att dra mig tillbaka. Förutsatt flera olika variabler så klart. För det första så kräver det att jag i framtiden verkligen kan leva på 20 000 kr i månaden. Beroende på hur långt fram i tiden vi pratar så kommer ju dessa 20 000 kr att tappa mer eller mindre köpkraft. Sedan är det ju inte säkert att mina spekulationer angående min egen framtida livsstil stämmer heller, även om jag idag inte tror det kommer att hända så är det fullt möjligt att jag åter igen hamnat i skuldens träsk och ägnar mig åt okontrollerad konsumtion.

Utöver det så kommer ränteläget att förändras, det politiska landskapet likaså. På samma sätt som jag aldrig lägger en enda sekund på att spekulera i hur börsen skall gå i framtiden så kommer jag inte heller att spekulera i huruvida 4%-regeln verkligen kommer att hålla. Det enda som kan sägas med säkerhet är att mängden kapital som jag behöver för att sluta arbeta och leva på min portfölj beror på mina framtida utgifter. 

Två speciellt viktiga saker har förändrats i mitt liv sedan jag 2010 tog beslutet att städa upp i min katastrofala privatekonomi och bli miljonär. Det ena är naturligt att min ekonomi förbättrades avsevärt samt att jag lärde mig investera på börsen. Det andra, som är tusen gånger mer värt än att ha 1,2 miljoner i sparkapital, är att jag förstått att vi människor kan lyckas med precis vad som helst, bara man ger sig fan på det. 

Jag växte upp i en familj där man aldrig pratade om pengar (mer än när mamma och pappa bråkade för att de var slut pengar i familjekassan) eller investeringar. Långt upp i vuxen ålder hade jag problem att hantera pengar och började min resa med stora skulder, utan sparpengar och ett riktigt dåligt ekonomisk beteende. Idag, 11 år senare, är jag helt skuldfri och har (enligt 4%-regeln) just blivit 20% ekonomiskt fri. 

Om 4%-regeln håller eller inte skiter jag egentligen i, jag har redan vunnit mitt race. Jag har övervunnit mitt gamla jag och sedan jag blev miljonär på börsen så är det inte längre en fråga om jag kan bli ekonomiskt fri eller inte, det är bara frågan om när det kommer att hända. Har jag tagit mig från skuldsatt och totalt okunnig om börsen till 1,2 miljoner så kan jag ta mig till 6 miljoner också. Eller 8 miljoner, om kalkylen spricker. Min resa har gett mig mental dunderhonung och jag är on fire på väg mot FIRE med ett sjukt pepp. 

God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 

/K 

11 kommentarer:

  1. Grattis! I mitt fall har jag bara 4%-regeln någonstans i bakhuvudet. I Excel-arket har jag lagt in en formel som räknar ut hur mycket av mina levnadskostnader som täcks av rena utdelningar. (D.v.s. utan hänsyn till portföljens värdeutveckling.) Det visar drygt 17% vilket känns bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej JL.
      Ja, 17% av dina levnadskostnader täcka av utdelningar är verkligen inte kattkiss. Mycket bra jobbat!!! Tack för besök och input.

      /K

      Radera
  2. Sen är frågan om 4%-regeln verkligen håller, och om du accepterar bara 20' om 30 år. Men bra jobbat !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Redaktionen.
      Helt riktigt, om 30 år kanske jag upptäcker att 20K i månaden inte räcker på långa vägar. Det ska bli spännande att se. Tack, och tack för input.

      /K

      Radera
    2. Den dagen du har större kostnader än just 20k (ett ett förmodat nuläge, antar jag) så lär ju värdet på din portfölj också ha ökat, så 4% av dess nya värde täcker antagligen dina ökade kostnader. 4% sägs ju kunna täcka eventuell inflation och sådant.

      Radera
    3. Hej JL.
      Ja, i nuläget är 20K mycket mer än vad jag behöver så jag tycker att 6 millar borde vara tillräckligt god marginal. Det är sant som du säger att det borde täcka upp, det är ju just det studien är till för. Ska bli spännande att se:)

      Tack för besök och input.

      /K

      Radera
  3. Hej KPK!
    Det är verkligen en bedrift, den resa du gjort. Resten kommer du att klara galant! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.
      Tack!!! Det har verkligen varit en rolig trip. Vi ses bland miljonerna:)

      /K

      Radera
  4. Bara att gratulera. Jag har nått 4,2 miljoner och gått ner till att jobba 50%. Är 48 år och det tog 20 år, men att sluta jobba helt är ingenting att sträva efter om du frågar mig. Men känslan och tryggheten att ha några miljoner på fickan är skönt. Glöm inte att unna dig upplevelser under resans gång. /Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Patrik.
      Stort grattis till den bedriften, bra jobbat.
      Jag tror inte heller att jag har som mål att sluta helt, men att kunna vore en fantastisk känsla. Var inte orolig, min största passion i livet är att resa och det snålar jag inte på. Om jag slutade med det skulle jag kunna nå ekonomisk frihet mycket fortare, men det intresserar mig inte. Livet är idag, imorgon får vi se.

      Tack för input.

      /K

      Radera
  5. Vad roligt. Inspirerande! Bra jobbat!

    SvaraRadera