Jag gör ett större köp i mina investmentbolag.


I förra veckan sålde jag hela mitt innehav i fonden Spiltan aktiefond investmentbolag, en fond där jag pytsat in pengar i många år och som gett en helt okej avkastning. Anledningen till att jag sålde var att fonden till stor del utgörs av Investor och Industrivärden, huvudstommarna i min portfölj. Jag valde att bättre sent än aldrig utöka mitt direktägande i investmentbolagen istället för att äga dom via en fond. 

Köpet blev mitt största enskilda köp hittills sedan jag började investera och prislappen hamnade på totalt 315000 kronor. För inte så hemskt länge sedan kämpade jag för att bli skuldfri och skrapa ihop mina första 100.000K. Nu köper jag aktier för mer än den summan på ett bräde. Jag tittar tillbaka och känner mig lyckligt lottad för att jag har fått göra den här resan. Från under nollan med skulder till min första miljon och sedan till att köpa aktier för flera hundra tusen på en dag. Det gör att man uppskattar framgångarna ordentligt. 

Köpet resulterade i att Investor nu är mitt största innehav på cirka 25% av portföljvärdet. Industrivärden kommer tvåa med 19% och Latour på tredje plats med 12%. 

Köp:

Investor: 616 st A-aktier. (Reklamlänk)
Industrivärden: 313 st C-aktier. (Reklamlänk)
Latour: 229 st aktier. (Reklamlänk)

Cirka 60000 kronor placerades också i amerikanskt index. Jag har provat lite olika fonder och behåller de jag redan köpt men fyller nu bara på i den som jag tycker är bäst. Valet landade på Handelsbanken USA index criteria A1 (reklamlänk) som presterat bättre än både Storebrand USA och Länsförsäkringar USA index de senaste 10 åren till samma förvaltningsavgift. 

Utöver det investerades som vanlig mitt månadsspar som den här månaden hamnade på 6000kr i SEB och Tele2. Planen är att öka mitt innehav i SEB från nuvarande 700 aktier till 1000 till att börja med. Tele2 har senaste 10 åren levererat en totalavkastning som är betydligt bättre än svenskt index, vi får hoppas att det fortsätter. 

God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 
/K 

9 kommentarer:

  1. Tycker inte alla investerare att Investor är en fantastisk investering? Och när den är gjord kan man bara luta sig tillbaka. Tycker Investor är en rakt av dålig investerig.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Lars.
      Alla vet jag inte, men det är utan tvekan ett populärt investmentbolag. Jag tror inte att det finns någon investering som man bara kan luta sig tillbaka på men jag tycker att Investor är en väldigt bra stomme i en stabil portfölj. Vore jätteintressant att höra vad det är som gör att du tycker att det är en dålig investering?
      By the way, är du samma Lars som brukade förgylla kommentarsfältet på Lundaluppens blogg?
      I så fall ser jag det som en ära att du kommenterar här. Gillade alltid dina input.
      Hur som helst, tack för kommentar.
      God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera
  2. D.S :-) Om alla barnen sitter på samma sida på en gunga för att den skall gå upp. Kan den inte gå upp. Investors innehav går fantastiskt bra just nu. Var skall dem nya investerarna komma ifrån. Var finns potentialen i detta? "Förgylla kommentatersfältet på Lundaluppens blogg" Man tackar:-)
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter alla barnen på gungan? Finns det inga barn kvar i parken? Ha ha! Så det var samma Lars, det var en kul överraskning. Du var alltid en pärla i kommentarsfältet hos Luppen.
      /K

      Radera
  3. Som jag fattar det bor du i Spanien eller i det området iaf. Snyggt med euro kursen nu, göra över till Sverige och investera svenskt 🤑.

    Hur gör du med skatt etc. Jag gissar du har depå och inte ISK och måste deklarera i Spanien enligt konstens alla regler?
    Jag bor i Tyskland och skulle gärna föra över och investera mer i Sverige, men det blir snabbt väldigt komplicerat då en fondskatt ska räknas ut (hypotetiskt vinst innan man säljer, och med Månadsspar i annan valuta blir det inte roligt att räkna).

    Så, hur ser din spanska lösning ut (inte samma m er n som inspiration).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare. Det stämmer, jag bor i Spanien på heltid. Ja, just nu är det väldigt fördelaktigt att köpa svenska kronor för mina euro, det blir flera tusenlappar extra in på börsen varje månad.
      Jag har både depå och ISK. Det går inte att öppna ett nytt ISK om man redan är bosatt utomlands men om man har ett ISK innan man flyttar så behandlas detta konto precis som en depå när man flyttar ut från Sverige. Dvs att man betalar vinstskatt på försäljningar och utdelningar. Det finns dock ett skatteavtal mellan Sverige och Spanien som gör att jag betalar 15% kupongskatt på utdelningar istället för 30%. Vad det gäller deklarationen så deklarerar jag i Spanien online, inte så hemskt krångligt. Där måste jag ta upp alla inkomster både i Sverige (utdelningar) och Spanien (jobb) och sedan får man göra avdrag för den skatt som dragits på utdelningarna i Sverige. Tycker det fungerar helt ok. Överföringarna gör jag med Revolut app som jag varmt kan rekommendera.
      Hör av dig igen om du har fler frågor.
      Tack för kommentar, vi ses bland miljonerna.
      /K

      Radera
    2. Cool. Tack för svar. Betalar du som Spaniensvensk också skatt på försäljning i Sverige? Eller bara i Spanien när aktier/fonder säljs med vinst.

      Radera
    3. Det är samma som med utdelningar, 15% vinstskatt. Det tar jag sedan upp i deklarationen i Spanien.
      /K

      Radera
    4. Efter en del efterforskningar etc. Borde du inte anses som begränsat skattskyldig, och i det fallet vid försäljning med vinst så tas hela beloppet upp i spanska deklarationen?

      Radera